Potatisvatten som degvätska
Jag har använt potatisvattnet som degvätska. Naturligtvis från skalad potatis, Den kan man även använda till såser och som ger mer smak + att vattnet innnehåller en massa stärkelse, lätt att spara ett par dygn i kylen. Jag har läst eller hört på radion att det skall vara både nyttigt och sätter god smak framför allt till såser, men jag tyckte att bröden blev godare. Kanske det är inbillning, men tron kan ju försätta berg. Det vore kul att höra om fler provat potatisvattnet till annat än slasken.
Potatisvattnet har jag ännu inte provat att ha som degvätska. Däremot kokt mosad potatis i degen. Vassle efter tillverkning av färskost har jag också använt till matbrödsdeg.
Får testa att spara potatisvattnet nästa gång 
/Désirée
Verkar bra. Och pressad överbliven potatis det har jag haft i min bakmaskin. Funkar väldans bra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Potatis (mosad) i matbröd är väldigt gott, - men, hållbarheten är kortare på bröden, de möglar fortare, än utan potatis om man inte fryser bröden.Tänk oxå på att om man använder potatisvattnet till brödbaket att det är oftast salt i det, och det är då viktigt att reducera saltmängden i degen till mindre än hälften mot vad som står i recepten.
Jag använder potatisvatten när jag gör brun sås. Ett gammalt och mycket bra knep som en gammal dam lärde mig i min ungdom. Ger fyllig sås, och man slipper använda buljongtärning
Har aldrig provat i baket, men något som verkar vara värt att prova