Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketter: rådtips
Läst 5352 ggr
AnneN
0

Kan man byta ut en del av vetemjölet?

Jag har idag tänkt baka vanligt vitt matbröd, men undrar om man kan byta ut en del av vetemjölet mot någon/några av dessa saker:
Rågflingor
Rågsikt
Havrekli
Rågkross?

Hu mycket av vetemjölet kan man byta ut? Ska man tillsätta samma mängd av det man tillsätter istället för vetemjölet?

(Osäker på vilken kategori detta skulle till så kigger det fel får någon flytta det)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
0

Rågsikt är ju en blandning av fint rågmjöl och vetemjöl så visst kan du byta ut uppemot hälften av vetemjölet mot rågsikt.

Rågflingor och havrekli skulle jag i alla fall skålla först. Det vill säga hälla kokande degspad över och låta svalna till fingertemperatur,vilket tar ungefär en timme. Om du har tänkt baka på cirka 7 deciliter degspad kan du ta cirka 5 deciliter rågflingor och skålla med cirka 3 deciliter kokande degspad.

Rågkross vill jag gärna koka lite och helst baka det med surdeg och lång jästid. Jag tycker det annars lätt blir hårda knutor i bördet och det är det ingen här hemma som gillar.

Lycka till med baket!  Glad

/Désirée

AnneN
0

#1 Tack för ditt svar, då gör jag det enkelt för mig och byter bara mot rågsikt denna gång Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!