Följer ni recept slaviskt?
Hur noga är ni när ni har hittat ett recept som verkar bra? Följer ni det slaviskt, eller gör ni om det? Kan man byta ut olika mjölsorter? Jag antar att det inte går att byta hur som helst, men till exempel om receptet innehåller en mindre mängd grahamsmjöl, och jag inte har det hemma? Eller om det innehåller vetemjöl special?
Eller är det en för svår fråga att svara på kanske? Är det något man lär sig med tiden? 

Mvh Stephanie 

Även om receptet innehåller någon form av kryddor - kan man utesluta dessa, utan att ersätta med något?

Mvh Stephanie 

Smaksättning i form av kryddor kan man utesluta eller byta ut mot det man själv tycker är gott. Jag älskar till exempel kummin i matbrödsdegar så jag tar ofta det istället för andra klassiska brödkryddor.
Att byta ut mjöl funkar oftast bra. Vad man ska tänka på är att ha tillräckligt med vetemjöl, om man vill ha ett luftigt bröd. Skillnaden mellan vetemjöl special och vanligt vetemjöl är att specialen har starkare gluten och kan därför innehålla mer grovt mjöl och tillsatser som nötter och annat tungt utan att brödet blir platt. Specialen kräver också längre bearbetning än vanligt mjöl.
Jag brukar följa recept rätt noga första gången jag bakar efter ett nytt recept, men eftersom jag är lite klåfingrig brukar jag snart göra lite egna varianter 
Naturligtvis övar man upp sin känsla för hur degen beter sig när man har bakat ett tag 
/Désirée
Jag gör nog som Désirée. Första gången är jag noga med receptet, sen utgår jag från resultet och ändrar mjölmängd, jästid, kryddning med mera om jag inte tycker det blev bra första gången. Tycker jag resultatet är helt kass bakar jag det nog aldrig igen.
Är också noga första gången. Om man inte är noga tycker jag inte det är någon idé att plocka fram recept överhuvudtaget. Då tycker jag det är lika bra att köra frilir direkt. Gångerna efter så kan jag börja lägga till olika saker och ändra.