Glasburk till surdeg?
Jag letade efter en lämplig glasburk till en surdegsgrund här hemma i skåpen. Hittade en glasburk, ca 1l, med ett hemmagjort lock i skumplast. Vet inte riktigt varför den har ett sånt lock, men eftersom jag läste att locket inte ska vara tättslutande, så kanske det skulle vara lämpligt? Vad tror ni?
Eller ska det vara tättslutande sen när den står i kylskåpet?

Mvh Stephanie 

Tycker nog att du ska ta en glasburk med skruvlock, men för att komma igång kan du ta den du har, så hinner du kanske skaffa en vanlig burk med skruvlock 
/Désirée
Tättslutande ska det vara när du förvara den i kylskåpet. De burkar jag använder har jag köpt på Ikea för en billig peng. Se bilden i tråden "Så gör jag min surdegsgrund". Affärerna brukar fylla hyllorna med konserveringsburkar nu på hösten så investera i bra burk(ar) som håller tätt. Starta kan du göra som DesK säger. Kan säga att idag när jag friskade upp min vetesur var den bara fylld 1/5 i burken men efter några timmar var den uppe i locket! Så det är bara bra om den inte sluter tätt de första dagarna.
Men hur är det med storleken då? Räcker en burk på cirka 1 liter?

Mvh Stephanie 

Blir en bruk på 2 liter för stor? Jag vet inte vad som är lagom! 

Mvh Stephanie 

Jag har en halvlitersburk till min vetesur, och en lite större till rågsuren. 2 liter känns alldeles för stort.
Aha, men då blir det en lite mindre än det då
Tackar!

Mvh Stephanie 

Jag använder 1 liters burkar.