Den perfekta rågbullen med russin
Är det någon som har ett beprövat recept på rågbullar med russin i. Jag har testat lite olika recept nu, men de vill bara inte jäsa så mycket som jag vill. De blir goda, men kanske lite kompakta. Kan bero på att det är brödrecept som jag gör till bullar istället.
Jag är halvfinne och brukar säga att jag har rågen i blodet. Jag älskar i vart fall rågbröd sedan födsel och ohejdad vana. Eller så fick jag det via modersmjölken och tvingades sedan fortsätta äta det tills jag faktiskt var beroende. I vart fall är jag väldigt förtjust i den karga rågsmaken ihop med den söta smaken av russin.
Så är det någon som verkligen hittat den perfekta rågbullen? Med den perfekta mixen mellan råg- och vetemjöl så att den fortfarande kan bli lite luftig utan att bli alltför mycket vetebulle? Snälla dela i så fall med er av ert recept.
Det ska inte vara surdegsbullar utan just det här vill jag ska vara jästbullar.
Det där perfekta receptet skulle jag också gärna vilja ha!
Asta! Har du provat att göra en lösare deg och inte knåda degen så mycket efter första jäsningen, utan bara snabbt forma till bullar? En bra idé är också att bre ut degen och jäsa den i långpanna och skära bitar. Det brukar ge lite luftigare bröd.
Det borde bli bäst att använda vetemjöl special för att få rågbullar luftiga.
/Désirée
Det finns ett som ser väldigt lovande ut i nya boken Bröd av Heléne Johansson, Brunkebergs Bageri. Grova rågfrallor tror jag de hette. Jag ska absolut testa, så jag får återkomma 
Vetemjöl special har jag använt så det har inte gjort tillräcklig skillnad. Försökt göra lösare deg har jag också gjort.
Jäsa i långpanna? Menar du att jäsa den i långpanna och sedan göra bullar av dem? För jag vill ha riktiga bullar inte brytbullar.
Anne gör gärna det! Vill veta.
#4 Jag uttryckte mig dåligt. Jag menade jäsa andra gången i långpanna. Bara trycka ut degen efter första jäsningen och sen skära fyrkanter, fast när man skär ska man inte skära helt igenom. (Se bilden) Detta brukar bli ganska luftigt bröd, men det är ju förvisso inga bullar. Om man bakar på bara grovt råg + vetemjöl blir dom mer kompakta än om man använder rågsikt. Vilka mjölsorter brukar du blanda? Att man får så luftiga rågbullar i affären beror ju på en massa tillsatser som vi gudskelov inte använder hemma.
Jag har använt både grovt och fint rågmjöl (dock inte samtidigt) oftast tillsammans med vetemjöl special.
Jag funderar ändå på om du jämför köpebullar med hembakade? Eller har du kanske ätit hembakade som är så där luftiga? I så fall borde det ju gå
Ska lusläsa min gamla braiga kokbok och se om där kan finnas något bra recept.
Nej, jag jämör inte med köpebullar, utan mer med andra bullar jag bakar själv. Vet inte varför just rågbullar inte riktigt vill med mig. Jag har bakat rågbullar med surdeg som blir bra, men skulle vilja ha några med vanlig jäst i också,
Och jag HAR ätit goda hembakade, men det var längesedan. Hade en kompis vars mamma bakade supergoda sådana. Men det var som sagt längesedan. Börjar väl bli gammal eftersom jag nu igen plötsligt har blivit så sugen på sådana.
Goda rågbullar med russin och ost blir jag också sugen på titt som tätt, så då är jag också gammal

Precis! Med ost! Så förbenat gott.
Jag missade att du ville ha utan surdeg. De här har både och. Fast jag antar att man säkert kan baka dem helt utan surdeg också.
Fast blir det bra så tar jag gärna recept ändå. Jag har surdegar på gång igen också. (mina gamla fick nämligen självdö eftersom de inte fick plats i det minimala kylskåp som fanns här, nu i vårt nyrenoverade kök så finns det plats igen
)