Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettsurdegsbröd
Läst 1970 ggr
MonisN
0

Dinkel + rågsur = sant?

Jag har just upptäckt det goda med fullkorndinkel men har inte hittat något recept tillsammans rågsurdeg. Det jag undrar är om fulkornsdinkel, eller siktat dinkel passar bra ihop med rågsurdeg? Någon som testat? Jag läste att man kan byta vetemjöl mot dinkel, men vet inte om det passar med just råg? Vetesurdeg passar bra med dinkel, det har jag provatGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anne
0

Det går säkert fint. Alltså - skillnaderna på dinkel och vete är hårfina, och bakegenskaperna skiljer sig bara lite åt. Det finns massor av bröd som använder rågsurdeg, och sen vetemjöl - där kan du helt klart använda dinkel istället. Degarna blir lite annorlunda - de kräver lite mer vatten, och blir lite kladdigare.

MonisN
0

Anne! Jag ska prova, för fullkornsdinkel gav en fantastiskt fin deg. Dinkel har en mycket bra jäsförmåga och lämpar sig särskilt bra om man bara vill använda surdeg och inte tillsätta vanlig jäst. Åtminstone med vetesurdeg som jag använt. Borde ju kunna bli en supersurdegsgrund med dinkel. Det ska jag sätta en idag och prova!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.