Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 13071 ggr
Lena1971
0

Mögel i surdegen

Jag satte surdeg från russingrund, och jag har gått och matat den enligt receptet här på sidan. Idag, sjätte dagen, var det plötsligt mögeltussar på kanten runt degen.

Vad hände? Gjorde jag något fel?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

salasso
0

Hej Lena!

Har Du gjort levain med russin och haft den var?

Var det fördegen som möglade, stod den varmt eller kalljäste den?

Det låter väldigt konstigt, jag har 3 kulturer som är 4 år och 5 år och 1 år gamla och som matas kontinuerligt varje vecka och som står i kylskåpet när den är färdigmatad och klar så även min levain.

Och aldrig råkat ut för mögel i någon av kulturerna.

Har du använt färskt mjöl, och färska råvaror? och rena kärl?

Om så är fallet är det bara att beklaga det dåliga resultatet.

Jag har bakat surdegsbröd flera gånger i veckan i 12 år, men aldrig råkat ut för några missöden.

Det är nog bara att göra ett nytt försök!

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än det här.

"Spotta" i nävarna och ta nya tag!Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Jag har råkat ut för mögel i vildjäst, alltså en flytande jäst man gör på aprikoser, russin, fikon eller någon annan frukt utan mjöl. Första gången visste jag inte bättre utan satte på svavlade aprikoser. Svavlade aprikoser innenhåller konserveringsmedel som den här typen av jäst inte tycker om. Det blir ingen jäskraft. Konserveringsmedlet har tagit död på förutsättningarna. Det kan kanske bero på samma sak med russinen. Jag har använt kaliforniska russin och det har gått bra, trots att jag tror dom är behandlade. Så varför din har möglat är lite svårt att svara på. Jag har aldrig gjort grundsur med russin och mjöl så jag vet inte hur den uppför sig. Det kan kännas motigt om man misslyckas, men prova med andra russin eller osvavlade aprikoser. Fikon lär också vara väldigt bra och ge otrolig jäskraft. Den här typen av jäst är svår.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
2

Ibland kan man i surdeg råka ut för en liten ansamling mögel. Denna ska då bara tas bort. Därefter bör man hälla över surdegen i en ny väl rengjord glasburk. Sedan kan surdegsgrunden användas som vanligt. Observera, förutsatt att den luktar som frisk surdeg och inte något annat!

Alltså om surdegen har en frisk syrlig doft och inte luktar ammoniak eller ättiksyra eller ruttet så kan du använda den.

/Désirée

Lena1971
0

Det låter på Désirée som jag inte behöver oroa mig så mycket?

Salasso, möglet var på kanten i bunken och inte i själva degen. Och eftersom jag inte är så äcklemagad så började jag med att ta bort det och skicka en fråga, i stället för att genast slänga degen Oskyldig

Men jag har haft en liten bunke täckt med plastfolie, den har stått framme i rumstemperatur hela veckan. Färska råvaror och rent mjöl i påsen, haha. Rena kärl? Ja, det tror jag. Och ren slev, och inga fingrar i degen.

Monis, russinen är från Saltå kvarn. Då borde de väl vara bra?

Des, jag vet inte hur det ska lukta, men det luktar lite som ättiksprit. Inte så stickande som ättika, men likt i doften. Det luktar i alla fall inte ammoniak, det luktar rätt gott.

Och det har börjat skumma duktigt! Ser nästan ut som öl.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

DesK
1

#4 Då tror jag du kan fortsätta med den, kanske bra att mata på den en extra dag. Glad

/Désirée

Lena1971
0

Finemang! Tack för alla goda råd! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

MonisN
0

Luktar den spritigt och gott är det rätt lukt! Saltås russin kan du absolut ha. Finns väl inget bättre vad jag vetTungan ute Du får berätta när du bakat din första Levain och om det blev nån sprutt i flaskan!

salasso
0

Jag ser fram emot ett gott resultat.

Lycka till!Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Lena1971
0

Jag hör av mig med resultat till helgen igen! Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

I går kväll bakade jag äntligen mitt bröd, på ungefär det recept jag fick från Des. Det gick jättebra! Jag har aldrig fått ett bröd att jäsa upp så fint förut!

Nu har jag sparat ett par deciliter surdeg i kylen, för det här ska jag definitivt prova igen.

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

MonisN
0

Grattis! Vad roligt att det blev lyckat. Om man misslyckas första gången är det lätt att man ger upp innan man ens har börjat! Hoppas du fått blodad tand och delar med dig av nya recept i framtidenTungan ute

Lena1971
0

Absolut, fast jag tänkte ta recepten härifrån iFokus förstås.

Jag kan recensera dem i stället! Oskyldig

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

MonisN
0

Ja, det kan du självklart!

DesK
0

#12 Vad kul att du lyckades med baket  Glad

Alla gör vi ju oftast lite olika, så skriv gärna in i den tråd som receptet ligger hur du gjorde.

/Désirée