Briocher med oliver - Recept
12 små eller 2 stora
6 deciliter vetemjöl
1 ½ tesked salt
250 gram smör
25 gram jäst
2 matskedar vatten
3 stora ägg
Pensling: uppvispat ägg
Garnering: Oliver
Blanda mjöl och salt i en bunke. Skär smöret i tärningar och finfördela det i mjölet med fingertopparna. Rör ut jästen i 2 matskedar ljummet vatten och rör sedan ner det i mjölet tillsammans med äggen. Knåda degen blank och smidig, ställ den att jäsa till dubbel storlek. Ta upp degen på bordet, knåda den och dela den sedan i 13 lika stora bitar. Forma 12 av bitarna till runda bullar och lägg de i smorda mjölade muffinsformar helst av metall. Rulla ut små kulor av den sista degbiten och lägg en på varje bulle. Låt bröden jäsa 40 minuter. Stick en oliv i varje bulle och grädda i cirka 10 minuter i 250 grader. Om man gör stora bullar blir gräddningstiden 15 minuter i 225 grader.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Briocher har jag varit sugen på att baka länge. Får nog ta mig i kragen nu. Ditt recpet verkar enklare än många andra jag läst:) Oliven är som pricken över i. Dessa måste jag prova!
Tack för receptet:)

Har en pärm som jag fått av min mamma med recept som hon samlade när vi var små. Finns många kul gamla recept i den, kommer lägga in nåt då och då.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag är receptslav! Samlar allt från tidningsurklipp till böcker. Jag vet att det ligger en ny brödbok i brevlådan idag som jag beställt
Ser fram emot dina recpet här:)