Pizza bullar
Mums!
#1:
Tack. 😀😍
HH 🙂
Gott. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#0: Så gott det låter och fina är de också.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4:
Tack så mycket. .😊
HH 🙂
Vad smart! Jag brukar göra gifflar ibland och har velat göra matmuffins ett tag, men har inte tillräckligt med formar så jag kanske ska pröva att göra matiga gifflar istället!
Hinner verkligen kycklingfiléerna bli klara? Mina gifflar brukar vara i ugnen i ca 12 minuter. Jag brukar inte tillaga kött i ugn så jag har dålig koll :)
#6:
Tack så mycket.
Jag skivade kyckling filéerna tunt.
Men kollar såklart när jag äter dem, några va ok.
Gräddar dem ytterligare när jag äter dem sen.😀
Hädanefter blir det skinka , ost och tomater i. 😀
HH 🙂
#7 Tack för svar! Synd att det inte blev helt bra med kycklingfilé. Det kanske går att tillaga dem lite eller skiva dem tunt och steka i kryddor innan de tillsätts?
Visst har du gjort recept med soltorkade tomater förut? Det tror jag skulle funka jättebra! Speciellt om man gör med pizzasmaker såsom du har gjort! Rolig idé med pizzagifflar vilket som! Jag ska absolut pröva!
#9 Vad spännande! Ett av mina allra bästa bröd har soltorkade tomater och timjan i. Jag har aldrig gjort egna piroger (än), men det kanske börjar bli dags att pröva? Har du något bra recept? Om du har trådar och inte vill vara OT här får du gärna länka :)
Bakade gifflar med rivna morötter 🥕 och Oliver .
Så goda ! 😊👍🥰
Recept :
Gifflar , med rivna morötter 🥕 2 dl havregryn , 6 stora Oliver 🫒 hackade.
7 dl vatten
1 blå jäst
1-2 tsk salt eller salt efter smak.
2 st morötter 🥕 rivna fint.
2 dl havregryn
6 stora Oliver 🫒 hackade
16-18 dl vetemjöl
2-3 dl raps olja
Gör så här:
Värm vattnet till 37 g,
Smula ner jästen i en bunke , ha på salt , havregryn , morötter , Oliver 🫒
Vispa.
Smaka på vätska o degen så att det är bra smak ,
Sen har du i vetemjöl försiktigt , vispa och ha i oljan , varva med vetemjöl o olja , degen ska bli lös ,
Ha på en handduk ,
Låt degen jäsa i 40 min.
Ta upp degen på bänken och kavla ut degen sen delar du degen i trekanter , rulla ihop giffeln från den breda sidan och inåt.
Jäs bröden ca 15-20 min, pensla på med ägg.
Ugnen har du satt på förut i 225-250 g , grädda bröden tills dem blir lite mörka .
Så goda ! Tar en giffel och smakar. 🥖
HH 🙂
Knep och knep ,
Jag värmer vattnet till 37 g , lägger jästen i bunken , har på salt , havregryn , den ljumma yoghurten , vattnet - sen vispar jag , låter det stå o dra en stund.
Varvar med vetemjöl o 🫒 olivolja ,
Till slut tar jag ur vispen och arbetar med händerna ( jag använder ingen mat beredare )
Har en stor kastrull ,
Degen ska bli lös ,
Sedan jäser jag degen i 40 minuter.
Tar upp den på bakbordet ,
Kavlar ut degen , gör 3-kanter med en pizza kniv.
Rulla ihop giffeln , typ som det ser ut i bild 2 ,
HH 🙂
Recept :
Gifflar , med öl, morötter , ost , vetemjöl, vatten , olivolja , salt.( inuti giffeln när du bakar dem)
ca 4 dl vatten
25 g jäst
1-2 tsk salt eller salt efter smak.
2 morötter
.
2 dl olivolja
8-10 dl vetemjöl
2 dl öl
3-4 dl riven präst ost
Gör så här:
Värm vattnet till 37 g,
jag värmde ölen lite i mikron.
Smula ner jästen i en bunke , ha på salt , fint rivna morötter , öl och vatten. Vispa.
Smaka på vätska o degen så att det är bra smak ,
Sen har du i vetemjöl försiktigt , vispa och ha i oljan , varva med vetemjöl o olja , degen ska bli lös ,
Ha på en handduk ,
Låt degen jäsa i 40 min.
Ta upp degen på bänken och kavla ut degen sen delar du degen i trekanter , lägg ost på , rulla ihop giffeln från den breda sidan och inåt.
Dem utan rullar du ihop.
Jäs bröden ca 15-20 min, pensla på med ägg.
Ugnen har du satt på förut i 225-250 g , grädda bröden tills dem blir lite mörka .
Så goda ! Tar en giffel och smakar. 🥖 Mums ! 😋
HH 🙂
HH 🙂
- Redigerat 2025-02-09 22:12 av Soligajag1
Så roligt med lite olika recept! Tack!
Idag bakade jag två sorters rostbröd i min favoritform. Den ena hade rosmarin, vita sesamfrön och solrosfrön medan det andra hade kryddpeppar och riven morot. Kom att tänka på morot tack vare dig!
Det första blev fantastiskt bra, ett av mina bästa om inte det allra bästa. Det andra har jag inte smakat på än.
#14:
Tack så mycket!
Va skoj för dig. 😀
Trevlig Torsdag , , kram 😀🥰
HH 🙂