Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketter: jästbrödmorotöl
Läst 70 ggr
Soligajag1
3

Gifflar med Öl och morot 🥕 i

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu har jag bakat bröd .

Hade i Öl och morötter i . ost inuti giffeln.
Mums va gott det blev . 😊😋👍

HH 🙂

• Redigerat 2024-02-04 12:27 av Soligajag1
Maria
3

Så gott 🙂

/Maria

Soligajag1
1

#1:

Tack så mycket! 😀🤩🥰

HH 🙂

Soligajag1
2

Recept :

Gifflar , med öl, morötter , ost , vetemjöl, vatten , olivolja , salt.( inuti giffeln när du bakar dem)

ca 4 dl vatten
25 g jäst
1-2 tsk salt eller salt efter smak.
2 morötter
.
2 dl olivolja
8-10 dl vetemjöl
2 dl öl
3-4 dl riven präst ost

Gör så här:

Värm vattnet till 37 g,
jag värmde ölen lite i mikron.
Smula ner jästen i en bunke , ha på salt , fint rivna morötter , öl och vatten. Vispa.
Smaka på vätska o degen så att det är bra smak ,
Sen har du i vetemjöl försiktigt , vispa och ha i oljan , varva med vetemjöl o olja , degen ska bli lös ,
Ha på en handduk ,
Låt degen jäsa i 40 min.

Ta upp degen på bänken och kavla ut degen sen delar du degen i trekanter , lägg ost på , rulla ihop giffeln från den breda sidan och inåt.
Dem utan rullar du ihop.

Jäs bröden ca 15-20 min, pensla på med ägg.
Ugnen har du satt på förut i 225-250 g , grädda bröden tills dem blir lite mörka .

Så goda ! Tar en giffel och smakar. 🥖 Mums ! 😋

HH 🙂

Zadeira
2

#3 Har du nån tips på vilken sorts öl? Mörk, ljus ale eller annat? Tänker mig att det finns ju väldigt djup öl med kraftig smak, eller ljus öl som nästan inte smakar något alls.

Carmarino
2

Tycker inte om öl, så jag hade nog låtit bli det. Bakade ju bröd på porter i somras, och det var inte gott. Fast det blev ätbart när det hade legat i frysen någon månad eller så. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2

#4:

Förlåt , glömde skriva det . Mörk öl med smak.

HH 🙂

Soligajag1
1

#5:

Okej , kan berätta att det va andra gången jag hade Öl i degen , , värmde ölen lite eftersom jag tycker att man inte ska blanda kall och varm dryck när jag gör degen.

Skulle egentligen ha i grekisk yoghurt men den glömde jag. Tar den nästa gång .

HH 🙂

Carmarino
2

#7: Har ju testat med julmust som degvätska, och det var gott, men det är något med ölen som jag inte tål. Klarar ju inte av att dricka det, men trodde att det skulle funka i bröd. Tyvärr gjorde det inte det. Men gillar man öl är det säker jättegott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2

#8:

Okej , förstår !! 😀❤️🤩

HH 🙂