Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 83 ggr
Soligajag1
4

Baka bröd i lergryta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

https://www.hemmanytt.se/recept/brod-i-lergryta/

Nu har jag gjort en deg som jag ska baka i lergrytan , jag hade även 1 morot -fint riven och 2 dl havregryn i degen , annars detta recept.

Nu står lergrytan i ugnen , klar om ca 32 min , då ska brödet va kvar i lergrytan tills det svalnar . 😊👍

https://alltommat.expressen.se/recept/lantbrod-i-lergryta/

Hitta detta recept på Alltommat , bröd i lergryta , gör den nästa gång.

Bilder kommer sen , , ok
😀😊

Glömde en sak , har ni bakat i lergryta nån gång ? Berätta gärna i så fall. Tack .

Soligajag1

HH 🙂

Bröd i lergryta är perfekt för den stressade. Brödet behöver bara jäsa en gång. Den andra jäsningen sker medan lergrytan kommer upp i rätt temperatur i ugnen.
  • Redigerat 2023-09-11 13:04 av Soligajag1
Magi-cat
2

Berätta hur det blev sedan!
Det skulle vara kul att prova.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack ! 😊

Såhär blev brödet , så häftig !!
Detta ska testas fler gånger , 😊🥰👍

Prova gärna , gör lite snitt med kniven och ha på solrosfrön . Då blir brödet fint.

HH 🙂

• Redigerat 2023-09-11 13:44 av Soligajag1
Carmarino
3

Det ser gott ut. 😋

Har inte kvar min lergryta. Använde den aldrig och den tog upp för mycket plats i skåpet, så jag gav bort den. Brukar använda min gjutjärnsgryta när jag bakar grytbröd. Det blir gott det också. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2023-09-11 14:18 av Carmarino
Soligajag1
1

#3:

Tack så mycket !

Okej , då får jag testa att laga i en sådan med.

😀👍

HH 🙂

Carmarino
2

#4: Du får testa något av dessa:

https://matbrod.ifokus.se/discussion/1495154/recept-pa-knadfritt-grytbrod

https://bakverk.ifokus.se/discussion/1567560/recept-knadfritt-grytbrod-med-fullkornsdinkel

Ska själv testa brödet med fullkornsdinkel, men försöka dela degen i bitar, så att det blir bullar istället, och grädda dem på min pizzasten. Tror det kan blir gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Soligajag1
2

#5:

Okej , tack så mycket för recepten!!

Ska se när jag bakar dem.😀

HH 🙂

Magi-cat
2

#2 Det där får jag lust att prova! Jag gjorde bröd i lergryta någon gång för hemskt länge sedan, men jag tror att det blev alldeles degigt. 😁 Sedan gav jag bort lergrytan …
Kanske ska skaffa en igen? 🙂

#5 Ser supergott ut!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2

#7:

Tackar , tycker att brödet blev ok 👌 jag tog med brödet till grillkvällen , Mimer killarna gillade brödet och även en kvinna som jobbar på Mimer , Så det va ett bra betyg . 😊👌

Jag hade även med philadelphiaost som vi bredde på brödet . 😊

Testa att baka vetja .
Lycka till!

HH 🙂

DesK
2

Det ser fint och gott ut 😋

Bröd bakat i lergryta blir så gott. Nu var det längesen jag bakade i lergryta, får nog snart ta fram min gamla lergryta och baka bröd i den 😊

/Désirée

Soligajag1
2

#9:

Tack snälla du!
😊🥰👍
När du har bakat brödet kan du väl ta en bild eller fler och lägga in dem.

HH 🙂