Matbröd iFokus

Matbröd

Läst 131 ggr
millan21
0

Degkrok som gått av

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en elvisp med degkrokar som jag brukar använda till typ vetedegar osv.
I går när jag skulle baka rågbullar så gick ena degkroken av mitt i tu mitt i knådningsprocessen. Med bara en degkrok gick det ju inte så bra så jag fick knåda för hand.

Men har ni varit med om något liknande? De borde ju inte kunna gå av. Och finns det lösa degkrokar att köpa eller måste man köpa ny elvisp? Det är en Elektrolux om det nu har nån betydelse. Säkert 5 år gammal ca.
Skickar bild på den som gick av.

• Redigerat 2023-01-18 14:08 av millan21
DesK
0

Aldrig sett eller hört, men jag har heller aldrig använt elvispens degkrokar. Det finns nog reservdelar att köpa, men dom kan vara väldigt dyra. Med lite tur kanske du kan hitta degkrokar i en begagnatbutik. Tänk på att det måste vara samma märke, för att som ska passa.

/Désirée

Niklas
1

#0: Inte enstaka och inte så billiga, men ett par för 211 kronor direkt från Electrolux.

» Degkrokar till stavmixer, 2-pack till Mixers och Blandare - 4055194593 | Electrolux

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Köp Degkrokar till stavmixer, 2-pack direkt från Electrolux. Produktnummer: 4055194593. Om du har tappat bort en eller båda av blandarnas degkrokar, är d...
millan21
1

Det är ju rätt så dyrt.
För mig iallafall.
Jag kan ju tycka att de inte borde gå av av vanlig användning till degar.
Och en annan typ av bakmaskin har jag verkligen inte råd att köpa.

Blir att knåda för hand i fortsättningen då 😒

Niklas
1

#3: Om du har använt den mycket i många år kanske stålet kan bli utmattat. Annars borde den hålla.

Jag tycker du ska titta på loppisar eller Tradera.

Carmarino
1

Har du kontaktat Electrolux? De kanske har något råd. Även om elvispen är fem år gammal borde väl degkrokarna hålla lite bättre än så - under förutsättning att du inte har knådat tunga degar flera gånger i veckan under alla åren. Då kanske de slits lite mer förstås.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Niklas
1

Fem år låter som kort tid. Jag hade trott att motorn skulle ta slut före degkrokarna om den får jobba hårt.

Carmarino
1

#6: Ja, det låter mer troligt. Det verkar mer vara något tillverkningsfel på degkroken som orsakat metallutmattning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2023-01-18 15:13 av Carmarino
millan21
1

Nej jag har absolut inte bakat så frekvent med degkrokar. Och inte ens varje vecka.
Skulle tro i snitt 2 gånger/månad att jag bakar någon form av jästbröd och använt krokarna. Och då bakar jag alltid av ett halvt jästpaket åt gången så blir inte ens nån stor tung deg.
Jättekonstigt att den plötsligt gick av

Åsa S
1

Kolla in loppisar/second handbutiker ibland kan man hitta lösa såna på köksavdelningen för bara några kronor men man kan kanske behöva ta med elvispen och prova sig fram till något som passar

Carmarino
1

#8: Då har det nog varit något fel på degkroken. De bör hålla för mer än så. Kontakta Electrolux och fråga. Har du tur så skickar de en ny.

MonicaLagerquist
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har en Philips elvisp som motorn har skurit på jag kan skicka degkrokarna om du vill ha dem.
Vet ju inte om de passar

Stolt ägare till tre La permer

millan21
1

#11 Tack jättesnällt av dig, men min mamma har en Philips och de krokarna passade tyvärr inte :/ Så måste nog vara samma märke är jag rädd.

Maria
1

Jag kollade min visp men det var tyvärr en Bosch.
Jag skulle nog satsa på att kolla loppisar.

/Maria

Niklas
3

#10: Håller med. Det ligger i Electrolux intresse att lösa det.

millan21
2

Jag har fått tag i ett par krokar (märke okänt) som är lika i fästet så de funkar att snäppa fast och ta lös från vispen. Men det som skiljer är att de är ca 3-4 cm kortare än elektrolux-krokarna. Jag hoppas att det inte har så stor betydelse.