Kalljäst focaccia?
Hej!
Min mamma ska iväg med några väninnor på picknick imorgon på förmiddagen och hon sa att hon ska baka focaccia. Dock sa hon att hon inte kommer orka baka imorgon utan bakar ikväll, men jag tycker ju att focaccia (alla bröd iofs, men främst focaccia) ska ätas nybakat. Så jag funderar om man kan baka ut den ikväll och ta sista jäsningen under natten och bara ha på toppingen och in i ugnen imorgon? Ska man då jäsa i kylen eller i rumstemperatur? Kan man gå efter vilket recept som helst?
Kanske hjälper att berätta att vi går efter detta recept varje gång vi gjort focaccia och den blir alltid superbra https://www.koket.se/leila-bakar/leila-lindholm/enkel-focaccia-leilas-recept#close
Så kan man utgå ifrån det receptet men ta sista jäsningen under natten?

Till vår skolmatsal bakar de ut och jäser i kylen över natten. Funkar jättebra och blir supermumsigt!
/Niclas
Har aldrig bakat focaccia, men det borde gå att kalljäsa den. Skulle då rekommendera att använda kall degvätska och göra första jäsningen i kylen över natten. Ta sedan fram degen på morgonen, baka ut den och låt den jäsa färdigt medan ugnen blir varm.
Här är ett recept på kalljäst focaccia, som ni kan ha som vägledning:
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: okej, men det ska gå att ha samma mängd av ingredienserna fastän tillvägagångssättet är lite annorlunda eller ska man justera någonting?
#4: Lite sent svar, men ja det är samma mängd ingredienser.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Så bra. 👍😊
Långjäst bröd brukar dessutom bli godare, så jag hoppas det är samma med focaccian.
- Redigerat 2022-06-19 10:49 av Carmarino

Nu blev jag ju sugen på att baka
Stolt ägare till tre La permer