Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: jästbröd
Läst 357 ggr
flocken
2

Vatten/mjölk. Vad blir skillnaden i bröd?

Läser mycket bröd recept.

Jäst + vatten
Jäst + mjölk

Men vad blir skillnaden i brödet?
När jag gjort ljust bröd har det stått vatten i receptet.
När jag idag gjorde grahamsbullar var det mjölk.

Hänger vätskan ihop med vilket mjöl man har?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

DesK
0

Om man vill ha hård och knaprig skorpa på brödet, så är det vatten som gäller, vill man ha en mjukare skorpa så är mjölk bra. Det har alltså inte med mjölet att göra vilket degspad som man använder utan med konsistensen på brödet 😊
Om jag minns rätt, så blev du väl med bakmaskin? I bakmaskin får du aldrig den där riktigt hårda skorpan, men du får mycket gott bröd ändå 😊

/Désirée

flocken
2

#1: jag fick en sån köksassistent.

Det är inte ytan jag är ute efter. Utan vätskan i brödet

Så egentligen kan man byta ut vatten mot mjölk i ett recept?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

DesK
1

Aha, då missuppfattade jag det.
Japp, du kan byta vätskan i alla brödrecept. Brödet får lite annan konsistens och även lite annan smak, men det funkar med vilket degspad som helst 😊

/Désirée

flocken
1

#3: det ljusa brödet jag gjort har blivit bra, men lite smulig. Gjort på vatten.

Blir det då annorlunda med mjölk? Kanske håller bättre?

Mycket funderingar såhär när man är nybörjare

…………………………………..

Scorpio97
3

När jag någon gång frågade min mamma (som bakar mycket) om det sa hon att med med mjölk blir brödet lite tyngre, tätare och saftigare än med vatten. Det går även att ta fil eller yoghurt, eller någon form av blandning om man vill det. Mamma brukar i princip slänga i vilken naturell mjölkprodukt som helst som vi har hemma

//Jessie

flocken
1

#5: vad intressant.
Något jag ska experimentera med.. Tack

…………………………………..

Scorpio97
1

#6 Gör så! Jag är lite osäker på om mängden blir annorlunda om det står vatten i receptet och man själv vill använda fil, men det borde inte vara några problem att hitta recept som har fil i. Jag tycker det blir gott när mamma gör det i alla fall men det blir lite annan konsistens än med vatten. Så prova och se vad du tycker :)

//Jessie

Carmarino
1

Har testat många olika sorters brödvätska och har inte märkt någon större skillnad. Gör man ostkaka blir det en massa vassle över. Den kan man använda som brödvätska. Går att frysa om man inte tänkt baka just då. Det funkar även med t.ex. apelsin- eller äppeljuice. Eller varför inte överbliven julmust. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker