Surdegsgrund- gör jag fel?
Hej!
Jag ska försöka få till en surdegsgrund och är nu inne på andra försöket. Den första visade inget tecken på liv efter 5 dagar, efter lite googlande kom jag fram till att det kan varit diskmedel som sabbade det.
Igår morse gjorde jag en ny sats som fick stå framme och gotta sig i solljuset i köket. Igår eftermiddag/kväll kändes den tjock och fin och redan lite bubblig, men idag vet jag inte vad som hänt. Nu är det en platt sörja utan tillstymmelse till bubblor, den skiktar sig och jag har rört om lite samt låtit den stå framme för att ha det varmt och gott.
Hade locket lite på glänt för att få in luft men då ville bananflugorna vara där i 😩
Har denna också gått åt skogen eller ska jag ge den några dagar till? Vad gör jag för fel??
I solen skulle jag nog inte ha den. Det skall inte vara för varmt och inte gå för fort. Min brukar stå bredvid spisen. På vintern har jag ett skåp framför ett element där den får stå.
Jag använder lock av vaxad bomull till min surdeg. Flugorna tar sig inte in, men den kan andas.
Alt kan du använda plastfolie med några små, små hål i.
Tack för svar! Den får flytta bort från direkt solljus, ska testa att ha plast med hål istället också.
Placering ovanpå kylskåpet brukar rekommenderas. Jag tycker mina vetesurdegar brukar ta sig bra, är de slöa brukar jag spilla bort lite och mata på nytt.
Rågsurdegar tycker jag är kinkigare. Om de är riktigt tröga brukar jag sätta i en liten nypa färskjäst (stor som en ärta). Detta har jag då bara behövt göra vid själva uppstarten, sedan har de bubblat på!
Det går också att lura surdegen. Sätt in några timmar i kylskåp och ta sedan ut och ställ varmt. Då får du bevis på om den lever eller inte. Men ha tålamod, själva uppstarten kan gå långsamt.
Ja, detta är en rågsurdeg. Jag ska försöka ha lite tålamod.. Avvaktar några dagar, annars testar jag med en liten nypa jäst också :)
Men har det blivit fel om den skiktar sig?
Nej det kan skikta sig ibland och speciellt vid uppstarten. Helt normalt om den stått ett tag utan omrörning.
Ibland glömmer jag bort min i kylskåpet och då är den skiktad och luktar fruktansvärt. Så då är det bara att hälla bort det mesta ur burken och mata på nytt under några dagars tid. På så sätt får man fräschat upp den.
Såhär ser min påbörjade grund ut idag, dag 3. (Detta är mitt tredje försök).
Det är ungefär i detta läget jag har gett upp och hällt ut de andra för jag har trott att jag har dödat dem.
De första två dagarna har de sett så tjocka, fina och bubbliga ut men dag 3 är det en sörja med knappt en bubbla. Ska dock ha lite mer tålamod med den här tror jag. Den har stått i skåpet/på bänken, blivit omrörd några gånger och fått luft emellanåt.
#7:
Sorry tryckte för fort!
Men den ser ut som den ska göra! Släng inte, utan vänta och se, annars i med en nypa jäst eller mata med vetemjöl mellan varven.
En surdegsgrund får aldrig innehålla färsk eller torkad industrijäst. Däremot kan du tillsätta en gnutta jäst i nästsista skedet innan utbakning. Alltså absolut ingen nypa jäst i själva surdegsgrunden. Däremot kan det vara bra att tillsätta en gnutta jäst till degen, strax innan den ska formas och jäsas sista gången innan avbakning
/Désirée
#10: varför skulle grunden inte få innehålla jäst? Det står ju i flera böcker och på internetsidor att det går att göra så. Och jag lusläste allt om surdeg då jag började för några år sedan. Så den informationen har jag läst mig till och därför använt mig av detta. Jag har inte märkt någon som helst skillnad på degar som fått hjälp av en bit jäst vid uppstarten och degar med bara mjöl och vatten.
Själva surdegsgrunden får aldrig innehålla industrijäst. Då dör den, kort tid efter förvaring i kylskåp. Däremot så kan man tillsätta lite jäst inför avbakning, ifall man inte har tid eller lust att invänta den naturliga jäsningsproceduren.
/Désirée
#12: konstigt. Jag har använt jäst vid uppstart av några av rågdegarna och de har alla klarat sig. Kanske beror på mängden man tillsätter. 🤷♀️
#13 Nej, men snarare när du tillsätter industrijästen. Som sagt i sista skedet inför utbakning tillsätter många lite jäst. Då är dock brödet som baks inte längre ett rent surdegsbröd, utan ett jästbröd med tillsatt surdeg.
/Désirée
Tack för alla svar och tips!
Jag har en härligt bubblig surdegsgrund i kylen, men har misslyckats lite med frallorna. Första omgången blev helt dödbakade så det var bara att kasta. Den senaste satsen frallor jag gjorde blev väldigt stora och fina i ugnen men var fortfarande en aning för degiga inuti, jag måste nog öka på gräddningstiden ytterligare till nästa gång. Tyckte ändå att de lät bra när jag trummade på baksidan av dem, men jag lurade nog mig själv lite.
Nu när jag har läst och tittat på lite fler recept så tror jag också att jag har missat att dra ut och vika degen ordentligt inför jäsningen.
Men skam den som ger sig! Nästa gång blir de förhoppningsvis bättre :)
#15: Om du har en digital termometer som funkar i ugnen så rekommenderar jag att du använder den för att kolla om brödet är färdigt. Innertemperatur ska vara 96-98 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ