Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: bakprat
Läst 108 ggr
Soligajag1
3

Bakade tekakor med morot, müsli, honung

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Blev så sugen på hembakt bröd, bakade tekakor med morot, müsli, honung, vatten, smör och salt. Så enkelt tycker jag. Så gott till en kopp te på kvällen.

HH 🙂

• Redigerat 2020-10-07 20:37 av DesK
Pyttelite
1

Ser fantastiska ut!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2

#0: Det låter gott. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
1

#1: Tack så mycket! 😊 Recept: 5 -6 dl vatten, 1 blå jäst, Salt efter smak, 1/2 dl müsli med torkad frukt i, 1 msk honung, 1 smått riven morot, 7-8 dl vetemjöl, 100-150 g smör ( smält smör)

Gör så här:

Värm vatten till 37 grader Ta fram en bunke, smula ner jästen i den, ha på salt på jästen, müsli, honung och vattnet. Låt det dra en stund så muslin sväller, vispa nu så jästen löser sig, ha i den ordentligt rivna moroten. Vispa,ha i lite vetemjöl och vispa. Ta ur vispen. Bearbeta nu med ena handen, ha i vetemjöl och sedan det smälta smöret, knåda ihop degen, den ska va lite lös, ha på en kökshandduk.

Jäs degen i 40 min. Ta upp degen på bakbordet ( jag bakar på diskbänken ) Ha på lite mjöl, dela degen, ta den ena halvan och kavla ut den på bordet. Ta ut runda kakor med en form ( jag tog ett stort lock av en burk ) Lägg upp kakorna på bakplåtspapper som du lagt på en plåt.

( ugnen sätter jag på en bra stund innan jag ska baka ) Sedan naggar jag tekakorna med en gaffel. Jäser dom ca 10-15 min. Gräddar dom i 225-250 grader ( beroende på din ugn )

Dom är klara när dom är ljust bruna, grädda dom inte för länge, då blir dom hårda.

Lycka till! 😊👍❤️

HH 🙂

• Redigerat 2020-10-08 17:13 av DesK
Soligajag1
1

#2: Tack Tack, skrev recept under # 0 , ok 😊👍

HH 🙂

• Redigerat 2020-10-08 17:11 av DesK