Bakade tekakor med morot, müsli, honung
Ser fantastiska ut!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Det låter gott. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Tack så mycket! 😊 Recept: 5 -6 dl vatten, 1 blå jäst, Salt efter smak, 1/2 dl müsli med torkad frukt i, 1 msk honung, 1 smått riven morot, 7-8 dl vetemjöl, 100-150 g smör ( smält smör)
Gör så här:
Värm vatten till 37 grader Ta fram en bunke, smula ner jästen i den, ha på salt på jästen, müsli, honung och vattnet. Låt det dra en stund så muslin sväller, vispa nu så jästen löser sig, ha i den ordentligt rivna moroten. Vispa,ha i lite vetemjöl och vispa. Ta ur vispen. Bearbeta nu med ena handen, ha i vetemjöl och sedan det smälta smöret, knåda ihop degen, den ska va lite lös, ha på en kökshandduk.
Jäs degen i 40 min. Ta upp degen på bakbordet ( jag bakar på diskbänken ) Ha på lite mjöl, dela degen, ta den ena halvan och kavla ut den på bordet. Ta ut runda kakor med en form ( jag tog ett stort lock av en burk ) Lägg upp kakorna på bakplåtspapper som du lagt på en plåt.
( ugnen sätter jag på en bra stund innan jag ska baka ) Sedan naggar jag tekakorna med en gaffel. Jäser dom ca 10-15 min. Gräddar dom i 225-250 grader ( beroende på din ugn )
Dom är klara när dom är ljust bruna, grädda dom inte för länge, då blir dom hårda.
Lycka till! 😊👍❤️
HH 🙂
- Redigerat 2020-10-08 17:13 av DesK
#2: Tack Tack, skrev recept under # 0 , ok 😊👍
HH 🙂
- Redigerat 2020-10-08 17:11 av DesK