Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterbakpratsurdegsbröd
Läst 149 ggr
AktieTrader
1

Första surdegsbrödet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testar idag att baka mitt första surdegsbröd. Jag följer den här videon och receptet exakt men när jag ska forma bröden så är det bara en extremt kletig deg som kletar överallt. Helt omöjlig att forma till en rundel. Den flyter ut till en pizzadeg när den ska vila 15-20 min. Den ska in i ugnen om en kvart och jag hoppas den släpper från duken i jässkålen. Video: https://www.youtube.com/watch?v=ApANfdFdyz0&list=LLu11zRmKMnM8OCkygNmZA5g&index=4 Varför kan det bli så annorlunda?

• Redigerat 2020-10-08 20:20 av DesK
DesK
1

Det beror bl a på att mjöl suger olika mycket vatten. Om degen är för kletig, så får man tillsätta lite mer mjöl. Ett annat sätt är att mjöla in jäsbunken ordentligt. Det ska visst funka ännu bättre om man mjölar in jäsbunken eller ev mellanliggande handduk med rismjöl. Det senare har jag inte hunnit testa än själv. Berätta gärna hur ditt bröd blev 😊

/Désirée

• Redigerat 2020-09-26 13:07 av DesK
AktieTrader
1

Jag har en handduk som är rejält mjölad i jässkålen så jag hoppas på det bästa. Det visste jag inte att det kan vara så olika beroende på mjölet.

DesK
0

Jättebra! 😊
Det skiljer väldigt mycket på olika mjölsorter och ju äldre mjölet är desto mer vätska behöver det 😊

/Désirée

AktieTrader
1

Det gick att lossa från handduken i jässkålen. Men uppstjälpt på skärbrädan innan den åkte in i ugnen var formen mer som en frisbee (typ 2-3cm hög) än en brödboll. Nu ligger den i en gjutjärsgryta i ugnen, det ska bli spännande :-)

• Redigerat 2020-09-26 14:07 av AktieTrader
DesK
0

Att grädda i gryta har blivit poppis på senare tid och är ett bra sätt att få brödet att inte flyta ut för mycket 😊

/Désirée

AktieTrader
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev inget skådebröd precis, mer som två tallriksstora thekakor.

DesK
1

Grattis! Ät dem som tekakor och fundera över vad du tycker om smaken 😊 Sen på’t igen, det blir bättre och bättre 😊

/Désirée

AktieTrader
1

Smakar jättebra, god surdegssmak, nästa gång blir dom kanske i rätt format också.

DesK
0

Kanon! 😊😋 Gjorde du surdegen själv, eller köpte du färdig surdeg?

/Désirée

Carmarino
1

Testa att baka dem i avlånga brödformar - smorda och mjölade - nästa gång. Tror att de blir lite högre då. Lägger man dem direkt på en plåt, eller i en gryta, så flyter de ut mer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker