Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 282 ggr
Magrat
3

Morotsbröd som får en att dregla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyttigare variant till scones och mättande!
Sätt ugnen på 200 grader
2dl havregryn
2dl mandelmjöl
2dl dinkelmjöl
4msk chiafrön
4tsk bakpulver
4msk majsolja
2 ägg
2 st rivna morot
2dl turkisk yoghurt
Ca 1/2 dl solrosfrön
1tsk salt
Rör om ordentligt För mer fika-aktigt bröd kan man med fördel addera ca 2 msk kanel )blir supergott) Dela upp i fyra kakor och låt jäsa i tio minuter. Sätt sedan in dem i mitten av ugnen i 15 minuter.

(Dessa är gjorda med kanel)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maria
1

Det låter gott och t.om något som jag skulle klara av😉

Två morötter skriver du…Hur stora är de då? De kan ju variera stort i storlek.

/Maria

Carmarino
1

#0 Det låter jättegott. Får nog testa det en dag. 👍

#1 En medelstor morot väger 75-100 gram, så det bör ju i så fall bli ca 150-200 gram. Räkna i genomsnitt 85 gram per morot, alltså 170 gram.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magrat
1

#1Vi körde på medelstora morötter,  maken drog fram måttbandet så ca 14cm långa och rätt smala :)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
1

#2 Det var jättegott speciellt med kanel och hallonmarmelad.

Maria
1

Ah tack för morotsmåtten😃

/Maria

Magrat
1

Rättelse 4tsk bakpulver.  Ibland blir det lite snurrigt 🤪

Magi-cat
1

Det låter gott!

Jag undrar: Kan man ersätta mandelmjöl med något annat?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magrat
1

Ingen aning faktiskt.

Carmarino
2

#6 Har ändrat i receptet. Det är kanske inte alla som läser kommentarerna innan de börjar baka. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
1

Magrat så roligt med ett sådant bra recept 🙂

Magi-cat, det bör gå att ersätta mandelmjölet med annat nötmjöl.

/Désirée

Magi-cat
1

#10 Tack!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Henry Norrström]
1

Låter som bars, har inget bakpulver när jag bakar. Ingen morot i heller. Brukar baka innan jag går på vandring med gänget. Men bara laktrosfritt. Alla gillar det, äter som bara den även hundar, men de blir lite lösa i magen har jag hört av barnen. Men det är så gott o nyttigt. Skall testa ditt recept. Intressant. 

Henry