Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 308 ggr
millan21
1

Avbrutet limpbak

Jag höll på att baka en limpa (med jäst) när jag blev avbruten innan jag tillsatt allt vetemjöl så degen var alldeles för lös när jag rusade iväg.  Jag täckte över degen bara. En timme senare var jag tillbaka och då hade degen jäst upp en massa men jag började om med att bearbeta den och tillsatte resterande mjöl.

Nu är den åter igen på jäsning i bunken. Kan jag ha förstört något med jästen nu så att den inte kan jäsa upp igen? Sen ska den ju bakas ut på plåt till en limpa och jäsa igen. Ska jag jäsa den 3 gånger?

Kanske korkad fråga haha men jag har aldrig blivit avbruten när jag bakar jästbröd förut.

Carmarino
1

Är ingen expert på jäsdegar, men jag undrar om det kanske är bättre att baka ut limpan och sedan in med den i ugnen direkt, och alltså inte jäsa degen fler gånger.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
1

Nej, den kan jäsa tre gånger. Ibland så förjäser man bara degspad och jäst.

millan21
1

Den har gräddat klart nu. Det blev att jag jäste 3 gånger. Men efter den jäst på plåten såg den lite konstig ut. Jag hade ju fått till en så jämn fin limpa men efter jäsningen så hade den spruckit upp, Det var som en krater mitt i limpan typ, en urgröpning, men jag slängde in den i ugnen så. Kan visa bild om en stund Inte så fin men..

millan21
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den ut

Sindri
1

Ibland när man jäser bröd lite länge eller för varmt.så kan det bli så. Men huvudsaken är ju att den smakar bra. Jag bakar sällan med jäst nuförtiden och aldrig med mjöl med gluten i, men jag tycker det blir bättre när man kalljäser bröden lång tid istället för varmt. Jag använder också kallt degspad.