Att baka med Thailändsk torrjäst

Den thailändska jästen verkar ju funka alldeles utmärkt. Fast jag måste erkänna att det är en rätt maffig påse du har. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag testade torrjäst för många år sedan, men tyckte inte det var något vidare, men det där ser ju jättebra ut.

Det räcker till 33 degar Jag bakar 3 degar 2 gånger i veckan så det dröjer ju inte så länge innan det är slut.
Stolt ägare till tre La permer

#5 Jag är inte heller så förtjust i torrjäst men för 100 natt tyckte jag att det var värt att testa. Vi hörde ju när vi var nere i Thailand att jästen var slut hemma.
Har aldrig bakat med torrjäst, men tydligen är det viktigt att man "väcker" jästen genom att blanda den i mjölet ca tio minuter innan man börjar baka. Åtminstone gäller det om man vill kalljäsa brödet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag blandade 2 dl mjöl sockret och saltet.Sen hällde jag på vattnet som var varmt.Sen på med oljan och sen blandade jag ihop det.På med mer mjöl tills dess att degen var lagom tjock.