Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 366 ggr
Jordgubblime
2

Hjälp, sälja bröd

Min vän som äger en kiosk vill börja sälja hembakat bröd som twist på sitt ordinarie sortiment. Vännen frågade om jag vill baka och sälja till kiosken eftersom han tycker att mina bröd till maten brukar vara goda. 😇 Frågade vilka slags bröd och han gav mig fria händer att leverera något valfritt. 

Jag är långt ifrån någon bagare och tycker inte själv att jag kan så mycket om bröd. Brukar ofta (av snålhet och som tidsfördriv) göra naanbröd, pitabröd, stekpannebröd och ibland brödskålar till maten.  Ibland även kanelbullar och frallor, men där slutar min kunskap.  Upplever att allt mitt bröd blir torrt och tappar all eventuell skorpa efter bara en halvdag i försluten påse i skafferiet. Därför förvarar jag ofta bröd som inte äts direkt i frysen och tinar det i mikron. 

Jag behöver nu råd från er som kan lite mer. Vad är era bästa tips för att få hållbart bröd? Bästa tips i allmänhet? Ska leverera mindre mängder bröd ca 3 ggr i veckan. Vilken brödsort hade ni börjat med?

Carmarino
5

Innan ni börjar så måste ni kolla upp om vännen får lov att sälja bröd som du bakat hemma. Det är rätt stränga hygienkrav när det gäller livsmedel nämligen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
2

Kolla först upp vilka tillstånd som krävs, både hos hälsovårdsmyndigheten och skattemyndigheten.

/Désirée