Tillbehör & pålägg

Hälsosam bakning, finns det?

2012-01-05 21:42 #0 av: DesK

Mariann Andersson kommer snart ut med en bok om bakning, på Bonniers förlag, av sötebröd som många kan ha glädje av. Bokens recept innehåller varken gluten eller vanligt vitt socker. Boken vänder sig till diabetiker, glutenintoleranta, sockeröverkänsliga och de som äter enligt LCHF. Matbröd har äran att få visa några smakprov ur boken, samt berätta lite om bokens och receptens tillkomst.


Budapestrulle

Mariann har ordet:

Hälsosam bakning, eller bakning som inte är ohälsosam, måste ju vara där bakverken inte skadar våra kroppar, eller hur?
Gammaldags bakning är ju full av socker och vetemjöl, de flesta är väl idag ense att båda två kan vara ohälsosamma för våra kroppar. Båda två kan bidra starkt till ohälsan på många olika sätt. Dels har vi gluten, som det inte pratas så mycket om inom lchf-sfären, men som jag tror man bör titta närmare på. Sedan har vi den stora andel stärkelsen i alla mjöler/spannmål som kan bidra till förhöjda blodsockervärden och till slut kan vara med till att främja våra välfärdsjukdomar, som ofta kallas för det metabola syndromet.
Kikar vi på sockret (sackaros) så kan det ha samma effekt på våra kroppar som spannmålet/mjöl har. Det höjer blodsockret och därmed måste kroppen kompensera med insulin och ständigt högt insulin kan, med tiden, ge “förgiftningseffekt” på våra kroppar.
Okej, så långt är nog alla med mig.

Kanellängd
Om vi då kikar på hälsosam bakning och vad det måste vara för att vara det. Först och främst så måste ju den bakningen ha “motsatt effekt”. Finns det sådan bakning?
Jo, det gör ju det lyckligtsvis, jag på mariannslchf.se och andra bloggar om alternativa bakverk och andra godsaker visar dig hur du gör.
För när man bakar med kokosnötsmjöl, andra nöt-mjöler och andra lchf-mjöler, som fiberhusk, fibrex och pofiber (http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/fibrex-fiberhusk-och-pofiber/) , så får man ingen höjning av något blodsocker och därmed så blir det heller ingen höjning av insulinet.

Midsommarpaj
Viktigt att veta är att det rätta kokosnötsmjölet (http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/viktig-fakta-om-kokosnotsmjolet/) endast innehåller 4 gram kolhydrater per 100 gram. Det rätta mjölet är en produkt som blir kvar efter att man har gjort kokosmjölk, detta mjöl är INTE malda flingor. Använder man det blir allting "omelett". Bakverken smakar inte kokos och vill man ha kokosmak på bakverken får man tillsätta flingor.
Tittar vi då på lchf-sötningsmedlen (http://mariannslchf.se/stevia-och-erythritol-de-av-lchf-godkanda-sotningsmedlen/) och hur dom beter sig, så kan man tydligt se att varken stevian eller erythritolen har de egenskaperna att höja blodsockret (http://mariannslchf.se/nya-blodsockerkurvor-efter-frossning-av-sott/) kvittar hur mycket man äter av det så händer inget efter provtagning med diabetesstickor.
Detta betyder ju att bakverk bakade med kokosnötsmjöl och andra lchf-mjöler och sötade med lchf-godkända sötningsmedel kan vara hälsosamt.

Roskakor
Kokosnöt i alla former (och andra nötter) har man ätit under mycket lång tid och den växer vilt på söderhavsöar med flera ställen…
Steviabladen har Indianerna i Paraguay tuggat i 1.500 år och Japaner med flera har haft det som sötning i 40 år.
Erythritolen har människan fått i sig under tusentals år genom vissa frukter och i allt som jäser.
Då tycker jag att man kan kort sagt säga att från och med nu, finns det  Hälsosam Bakning!

Whoopie pie
Är du mer intresserad av att få recept på detta nya sättet att baka hälsosamt?
Då kan du just nu köpa min bakbok Baka med LCHF som utkommer 30 januari hos Bonnier Fakta för 129 kronor (ord pris 149 kronor). För att få tillgång till detta extrapris måste du följa länken  här in till min blogg och sedan klicka på den gröna köpknappen och ange kampanjkoden bakalchf i kassa. (http://mariannslchf.se/baboken-baka-med-lchf-for-129-kr/)
En relevant fråga i sammanhanget kan också vara:
Kan bakverk vara mat? (http://mariannslchf.se/bakverk-kan-det-vara-mat/)

Text och bilder av Mariann Andersson - Marianns LCHF Mat & bak
Artikelbilden är bokomslaget fotad av Martin Skredsvik som även har fotat alla bilder i själva boken

Désirée

Anmäl
2012-01-05 23:16 #1 av: MonisN

Tack för en bra och informativ artikel. Alternativ bakning är kanske något man borde prova påGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anmäl
2012-01-06 10:51 #2 av: DesK

Mariann tack för att du delar med dig så frikostigt av dina recept Glad

Här är Marianns recept som finns här på sajten

Lunchpepparkaka

Semlor

Ljust rostbröd

Amerikanska lyxpannkakor

Lisas chokladmuffins

Kärleksmums

Kokoskaka

Mjuk nötkaka

Jordgubbstårta

Désirée

Anmäl
2012-01-06 15:55 #3 av: storost

Tyvärr, håller inte med allt som står i artikeln! Åt själv i flera år LCHF men efter en visst tid var det kört med "hälsosamt". Jag håller med, att SJUKA personer (diabetiker med flera.) har det bättre med bakverk utan spannmål och sackaros, men det finns mycket mer som pågår i kroppen, när man har ätit någonting. Sen finns det studier och forskningar från Harvard University Boston (som är absolut världens nummer 1 vad gäller forskning kring maten), som visar, att det är en annan variant än LCHF som de rekomenderar. I stort sett egentligen maten som man åt före 1950 med mera.

Att ett bakverk inte höjer blodsocker betyder inte att det är hälsosamt för alla, det betyder bara att det inte höjer blodsockret och på det viset påverkar insulinproduktion och inverkan. Enligt mig är artikeln ensidig och visar inte alla fakta som finns.

Sen när man tar kokosflingor - som har i för sig inte 20 - 30 gram kolhydrater per 100 gram (som det står i din blogg) - det är bara 4 till 5 gram enligt fineli.se - då kan man mala ner dem till mjöl och har absolut det samma!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2012-01-06 17:17 #4 av: Marianns LCHF Mat & bak

Det är många som gjort det misstaget att mala flingor till mjöl och man får då "omelett".

Den som har bakat med det riktiga kokosnötsmjölet på 4 gram , den vet vad jag pratar om. Flört

Det säljs ett kokosmjöl som har cirka 20-30 gam kolhydrater och det är  industrimalda flingor kan man säga, därav den uppgiften på bloggen.

Anmäl
2012-01-06 18:52 #5 av: [TrevorS]

Jag älskar kokosmjöl, bakade med det under en period den suger riktigt bra upp vätska när man bakar, testade flera glutenfria recept där man hade i lite agar-agar och vissa nötter man malde till mjöl.

Dock har jag bakat med kokosflingor också men de bör kokas, pressas ur och torka på plåt och sedan malas till mjöl. Dock suger de inte upp lika bra som det köpta kokosmjölet. (har ju experimenterat en hel del efter jag slutade med vete) Oskyldig

Anmäl
2012-01-06 21:04 #6 av: Primulan

Jag tror inte det är så bra att äta sötningsmedel, vilken sort det än är.
Det ska tillhöra undantagen att jag bakar eller äter sötningsmedel. Förra året gjorde jag Bountygodis med sötningsmedel till jul, det var den enda gången under förra året. Jag har det hemma men det blir liksom inte något använt. Det är för jag tror inte det är så bra att äta. Jag är inte sugen på kakor heller. Äter hellre en smarrig ost.

Jag äter nog några enstaka gånger per år när man blir bjuden på vanliga kakor och tårtor med socker.

Däremot använder jag gärna ersättning för mjöl som är av lågkolhydratvarianter.

Jag tror inte det är så hälsosam bakning med kemiska sockerersättningar.

Anmäl
2012-01-06 21:22 #7 av: [TrevorS]

Missade att det stod sötningsmedel, men skulle jag skrivit att något var hälsosmat och sedan med sötningsmedel i skulle det bli mycket problem. Däremot när jag bakar med mindre socker som att koka upp vatten och socker och låta det svalna något, pensla på till exempel bullar eller muffins, för då får man den söta smaken men istället för flera deciliter socker blir det bara någon matsked men ändå får man sötman.

Anmäl
2012-01-07 09:13 #8 av: Marianns LCHF Mat & bak

#6 #7 Att inte vilja äta något sött av sötningsmedel är ju helt ok, men att kalla alla sötningsmedel för kemiska blir fel.

Dessa två lchf-sötningsmedel som jag använder är Stevia och Erythritol och de är naturliga, om man hade läst i länkarna som finns i artikeln så framkommer det tydligt där.

Stevia

Erythritol

Det som är den stora skillnaden är ju att dessa lchf-sötningsmedel inte höjer blodsockret och inte ger sockersug. Vilket vanligt socker gör hos väldigt många.

Man kan ju givetvis utesluta all sötning om man så vill det. Sötningen i mina bakverk fyller inte någon annan funktion än att ge en liten minimal sötma.
Socker ger ju också fyllnad i normala recept. Här är det ägg och smör som ger volymen flankerat av lite kokosnötsmjöl (andra lchf-mjöler), smaksättning och denna minimala sötning.

Den som vill kan ju mycket väl byta ut sötningen till vilken sötning som helst, honung exempelvis.

 

Anmäl
2012-01-07 12:37 #9 av: DesK

Egentligen är sötningsmedel allt som smakar sött och används till att söta det vi äter med. Vad vi däremot måste skilja på är hur sötningsmedlet ifråga är tillverkat och av vilka råvaror. Dels finns det en hel del kemiska sötningsmedel som exempelvis aspartam och sorbitol, dels finns det raffinerat vitt socker och råsocker och därutöver finns honung och diverse olika sorters sirap. Angående socker så har Rita-S skrivit 2 bra artiklar om det inne på Fibromyalgi: Kan socker vara gift för kroppen? Del 1 och Del 2. På konsumentsamverkan.se finns en lista över kemiska sötningsmedel.

Marianns recept kan betecknas som hälsosamma därför att de innehåller förhållandevis lite sötningsmedel och de är även fria från spannmål och gluten vilket många människor inte mår bra av. Jag är varken diabetiker eller har någon annan kostrelaterad sjukdom, men jag mår i alla fall bäst om jag håller ned på kolhydrater och socker. Sannolikt finns det många fler någorlunda friska människor som också skulle må bra av att dra ned på kolhydraterna. Jag tror dock inte att man ska vräka i sig stora mängder av någonting, då blir kosten alltför ensidig, vilket aldrig är bra.

Vi bör också komma ihåg att bara för att något är naturligt är det långt ifrån säkert att det är hälsosamt, ej heller tål alla människor alla naturliga råvaror. Just detta gör att det är bra att det finns människor som Mariann och TrevorS som lägger ned mycket arbete och tid på att få fram bra alternativ Glad

Désirée

Anmäl
2012-01-07 12:48 #10 av: Marianns LCHF Mat & bak

Det var jättebra artiklar av Rita-S.  Dessa får sparas. Skrattande

Anmäl
2012-01-07 12:59 #11 av: Rita-S

tack för det Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2012-01-07 13:14 #12 av: storost

Probelemt med stevia är att det finns i själva växten olika ämnen (tex. 8 steviol-glykosider och rebaudiosid A) som har extrem sötningsförmoga. Det finns en hel rad processer att framställa stevioid och rebaudiosid - bland annat en anhopning av steviosider med hjälp av polymerer! När man gör sånt då är det konstgjort enligt min förståelse. När man använder hela bladet från stevia, då håller jag med att det är naturligt som indigena befolkning använde, men själva bladet är ganska bäsk!

Det går att läsa i patentdokumentation EP0335265 från 07.11.1996

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2012-01-07 19:42 #13 av: Primulan

Här kommer lite om tillverkningen av erytriol E968:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Erytritol

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Tillsatser-i-mat/#Sötningsmedel

Här kommer lite information om Stevia E960:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stevia

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.