deg i matberedare
hej
funderar på att köpa en matberedare och då står det bland annat i produktbeskrivningen att "arbetskapacitet på deg: 1700 gram"
- men jag har ingen aning om vad en deg kan tänkas väga.
Om man gör ett vanligt brödbak/bullbak med 50 gram jäst och, ja vad brukar det vara - kanske ca 20 dl mjöl, räcker en matberedare som har kapacitet för 1700 gram då?
Tacksam för tips innan jag gör mitt köp 
Kan du berätta vilken maskin det är? Själv har jag aldrig använt en vanlig matberedare till deg. Bunken är helt enkelt för liten. Nu pratar jag om bröddegar, kanske går den att använda till lättare degar som sockerkaka med mera.
Det tror jag är lite väl mycket för en vanlig matberedare. Skålen är inte tillräckligt stor för så mycket mjöl. Jag brukar räkna med att min matberedare inte tar större deg än på cirka 3-4 deciliter degspad. Detta är ju då ungefär en halv sats bröd eller bulldeg.
Vad för slags matberedare hade du tänkt köpa? Lägg gärna in en länk till de du väljer mellan. 
/Désirée

Det är egentligen ganska enkelt att räkna. 1 liter mjöl har ungefär mellan 500 och 600 gram. När du tar två liter så är det mellan 1 kilo och 1,2 kilo. Sen har du vätska som kommer till och det beror på vilken bröd du vill baka. Mellansnittet ligger ungefär på 60% av mjölet. När du har altså 1,2 kilo mjöl plus 720 gram vatten då blir det - enkel räknat - 1.9 kilo deg. I den här fallet är skålen av matberedaren för litet.
Vänliga hälsningar Stephan
jag hade en matberedare för ca 15 år sen som funkade att göra degen med, men jag har ingen aning om vad det var för sort. Så jag vet att det ska gå… men jag vet tyvärr inte "måtten"
Nummer ett på listan är denna: http://www.tretti.se/hushallsapparater/matberedare_och_assistenter/koksmaskiner/philips-hr7775-00 (1,7 kg deg)
Och nummer två: http://www.tretti.se/hushallsapparater/matberedare_och_assistenter/koksmaskiner/kenwood-fp925
(1,5 kg deg)
Idag använder jag bara en elvisp med degvispar, eller gör för hand, en riktig hushållsassistent är inte nåt alternativ för jag har inte platsen för det. Måste ha en kombinerad maskin.
Till väldigt små degar kanske dessa räcker, men till de surdegsbröd jag bakar skulle det inte funka. Då behövs minst en 5-liters bunke.
Nu har jag kikat lite på både matberedare och assistenter. Om vi tittar på effekten på maskinerna visar det sig att det finns både assistenter och matberedare från cirka 300 Watt och upp till cirka 1000 Watt (Det finns några få assistenter som har högre wattal, men de är inte många)
De 2 maskinerna du har tittat på har 1000 respektive 800 Watt. Detta innebär sannolikt att båda dessa maskiner klarar att knåda en större deg, men att degen bör få jäsa i en större bunke, eller under bakduk på köksbänken. Därför tror jag att det mest är en smaksak vilken av de 2 du väljer. Båda verkar vara bra maskiner med god kapacitet.
/Désirée
Jag har läst ett test av Philips HR774: Medelbra till bra universalmaskin, dessvärre passar den endast för mjuk deg och smet, bland annat därför att degknådaren är av plast, vilket gör den olämplig till bröd- och kakdeg. Behållaren räcker till cirka 700-1000 gram mjöl + övriga ingredienser.
Habe mal einen deutschen Testbericht über die Phillips HR7774 gelesen:
mittlere bis gute Universalmaschine, allerdings nur für weiche Kuchenteige auch geeignet. Knetarme sind angeblich aus Plastik und sind nicht laut einer Testerin für Brot- und Plätzchenteige sehr wenig geeignet.
Behälter ausreichend für 700- 1000g Mehl plus Zutaten
Hälsningar Wolfgang
Enligt det som Wopa har läst om Philipsmaskinen så passar denna alltså mindre bra till bröddeg.
Jag såg att Kenwoodmaskinen har en minihackare vilket kan vara bra för små mängder som ofta kan vara svårt att få till bra i en större skål.
/Désirée
Det ligger nog mycket i det Wopa säger att den troligen inte klarar tunga bröddegar som ska arbetas länge. Knådtiden för ett surdegsbröd ligger på omkring 15-20 minuter, och för det krävs det nog degknådare av metall.
Tack för svaren. Det är verkligen en djungel!
Jag mätte i alla fall ingredienserna till mina vanligaste bröd - Cranks hälsobröd - och det skulle funka. Dom innehåller precis 1 kilo mjöl och jag hittade en instruktionsbok till philips-maskinen å den ska klara just en kilo mjöl (recept på pizzadeg i instruktionsboken å funkar den för pizzadeg så borde den funka för mitt bröd…hoppas jag
)
Surdegsbröd gör jag inte, man kan väl säga att jag inte bakar just för nöjes skull utan för att jag vill ha ett bröd utan så mycket tillsatser och socker så helst ska det bara gå fort och enkelt.
Men det är ju oroväckande att degkrokarna är i plast, känns ju trist på en såpass dyr maskin.
Tillverkarna VILL väl att man har en maskin för att mixa, en för att baka, en annan för att skära-jag gissar på att dom vill sälja, inte göra en bra maskin som funkar för allting. 
Nu har du, vad jag fattar, kollat en del på nätet vad som finns. Jag rekommenderar dig att även uppsöka någon eller några butiker som säljer de maskiner du är intresserad av. Att se dem i verkligheten gör mycket.
Hum pizzadeg är väl vanligen en lätt vetedeg, medan Cranks bröd ofta är ganska tunga och grova, så det är inte helt säkert att dessa är direkt jämförbara.
Många av oss bakar kanske inte bara för nöje skull, utan precis som du för att få ett bröd utan en massa tillsatser. Jag bakar en hel del surdegsbröd, men det beror på att det är sådant bröd som min familj och jag tycker bäst om. En surdeg är ju heller inte nödvändigtvis en särskilt tung deg.
/Désirée
ja, jag måste "ge mig ut" och kolla maskindjungeln på riktigt 
Jag skulle nog gärna testa surdeg oxå, älskar det, men har inte "vågat mig på det"… det är väl svårt, vad jag förstår.
hoppade över lite till tråden om "köksmaskin" och inser att jag kanske måste kolla där med…. en vanlig matberedare kanske trots allt inte räcker.
Att baka med surdeg är inte svårt, men det kräver lite mer tidsplanering, eftersom vilotiderna är rätt långa. Läs gärna artikeln "Att baka med surdeg"
Kanske är det bättre för dig att köpa en sån där Bosch. Ha lite is i magen så blir det nog bra till slut 
/Désirée
Vad jag tänker när jag läser dina inlägg är att du kanske i framtiden även vågar dig på lite mer avancerade bröd. Om du då köper en för liten maskin kanske du ångrar dig på sikt. Det finns assistenter som inte är mycket större än en avancerad matberedare, till exempel Ankarsrum. Sen beror det ju på vad man vill ha den till mer än till bröddegar. Hacka och skiva gör ju inte en assistent. När jag skrev tunga degar menade jag inte direkt vikten utan mer storleken och det arbetet som är med knådning, och att maskinen ska klara långa knådningstider med stora degar. Även andra bröd än surdeg kräver sin knådning. En pizzadeg är ju sällan lika stor som en bröddeg.
Men som DesK säger, ut i affären och titta innan du bestämmer dig! Att bara se en bild säger egentligen ingenting.
jag har haft en braun matberedare som jag vara väldigt förjtust (har tyvärr kört sönder den nu), till den fanns det en speciell metallskål med en degkrok och i den maskinen kunde jag köra en deg med max 5 dl degvätska.
Det var den här modellen fast i en tidigare variant. Jag har lite svårt att tro att degkrokar i plast håller någon längre tid. Det blir ganska mycket motstånd. Bunken är inte så stor så degen fyller upp ganska mycket av bunken och det bir därför tungt.
Philips HR 7775 har jag tyvärr nyligen köpt
rekommenderar den inte till någonting mer än möjligen att göra apelsinjuice med.
Oj, är det såå illa
Kan du berätta mer? Varför är den så usel. Den är ju en av de dyrare matberedarna oxå, så den borde ju inte vara usel.
Just att göra juice är väl oxå det enda jag absolut inte är intresserad av.
Hur kom det sig att du valde att inte köpa en ny braun? Jag har börjat kika på den oxå nämligen, men den finns inte på så många ställen 
/Malin
#17 - det var av urdumma skäl jag inte köpte en ny Braun. Jag tyckte att den här Phlipsmaskinen var snyggare och den fick bra resultat i test. Och så tyckte jag att jag ville variera mig lite.
Philips: Jag tycker den skivar och river dåligt. Eller rättare sagt det blir mycket spill när man skivar och river saker. Den låter som ett mindre tröskverk. Jag hade missförstått (och var stendum när jag tittade på den) så jag trodde att inmatningsröret var lite större än det brukar vara på maskiner. Men det var det INTE - det rör jag tittat på var till råsaftcentrifugen. Och den kan också tala om - visst den gjorde bra äppeljuice, men det tar en dag att diska delarna efteråt (OK - nu överdriver jag lite, men bara lite).
Och ja den var dyr, betydligt dyrare än vad den är värd. Mitt betyg är alltså lågt.
Däremot skulle jag utan tvekan köpa Braunen igen och rekommenderar den varmt.
I forntiden hade jag en Braun matberedare och det är den bästa matberedare jag har haft. Denna Braun K3000 har hög motoreffekt (950 Watt) och degskålen rymmer enligt uppgift 1 liter degspad, priset ligger på lite över 3000 kronor. Jag tror att jag skulle köpa denna om/när min nuvarande matberedare säger upp sig. 2 nackdelar jag kan se med denna maskin, jämfört med Bosch Mummaskinerna är att Braun inte har någon köttkvarn och att blandarskålen inte rymmer mer än den gör. (Det senare går ju att ordna genom att göra flera mindre satser.)
Boschmaskinerna kostar ungefär dubbelt så mycket inklusive alla tillbehör.
Braunmaskinen finns att köpa i Hemmabutikerna, vilket gör det ganska enkelt att få se den i verkligeheten.
/Désirée
#18 Tack för infon! Det var nära att jag slängde pengar på en sån.
Braun k3000 har verkligen fått otroligt mycket beröm om man läser olika forum på nätet. Ändå verkar den nästan inte finnas nånstans… Hemmabutikerna som nämdes i inlägget innan, men jag var i en "Hemma" idag och dom hade den inte. Den finns dock på nätet, men jag vill gärna kika på den på riktigt. Är den stor? Jämfört med en standardmatberedare?
Har varit ute och letat och tittat idag och nu pendlar jag mellan Braun k3000 och Bosch mcm5530 http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/koksmaskin/MCM5530/bosch-matberedare
Den ska tydligen räcka för en "normal" deg :)
Verkar även vara ganska lätt att få tag på extraskivor och reservdelar till Bosch på tex deras egen sida. Sånt är ju ett plus om man är klantig som jag och proppar matberedaren så full av potatis så den spricker (ja, jag tittade inte vad jag gjorde och häpp, plötsligt var den full. Plastskålen och locket sprack)
Jag har två matberedare som båda är bra på sitt sätt. En nyare Philips 7775 och en gammal Philips 2833. Den äldsta är bäst men den har hållaren gått sönder på så det går inte att använda den. Detta är ett aber eftersom jag har så himla bra rivskivor till den, bland annat till pommes och Jansson. Den nyare Philips 7775 är svårdiskad i locket, ger mycke spill precis som med Astas plus att den inte kan riva grova potatisstrimlor. Jag har försökt få tag i hållaren till den gamla, men den har utgått ur sortimentet
Så vad gör jag nu? Tankarna finns att byta ut båda samt Boschassistenten till någon bra kombination så man slipper ha två maskiner framme.
Kan berätta att jag var in på en MediaMarkt idag och där hade de mycket gott om matberedare, mixers och elvispar från Braun
Jag kikade även på vad en separat köttkvarn kostar och den går på mellan cirka 1200 och 2000 kronor.
Sedan bör Hemmabutikerna kunna ta hem en maskin för påseende, eftersom det står på nätet att de säljer den.
/Désirée
#21 - men hade inte du en Bosch MUM8? Till den finns väl i princip alla tillbehör som man kan ha till en matberedare? Om du köper de tillbehören så kan du ju slänga ut matberedarna och bara ha kvar boschen.
#23 Nej du, det har jag inte, tyvärr. Men det är kanske en sån man ska satsa på framöver? Jag har en gammal outslitlig Bosch universal. Ska kolla upp Mummen!
#24 Nu kan det ju tänkas att jag pratar i nattmössan, men när jag letade assistent så konstaterade jag DÅ att Bosch MUM8 hade de möjligheterna. Men jag har svårt att tro att det skulle ha ändrat sig.
jag letar efter en likadan, typ.
Står och velar mellan Braun k3000 och bosch mum 52120.
Jag har en gammal bosch mum universal från 80-talet i orange… men det verkar vara som om man mest kan göra bröd med den och inte hacka och vispa.
Det är en sån djungel…. ska in coh känna och klämma lite på maskinerna först innan jag bestämmer mig.
Ja, det är en djungel det håller jag med om, men vet man vad man ska använda den mest till så har man i alla fall sållat bort en stor del. Ska man kunna knåda stora degar är det viktigt att degskålen är tillräckligt stor, 6 liters är vad jag behöver. Men om man bara vill hacka, vispa, göra mindre degar med mera så behöver man ju inte köpa den största maskinen.
På dom maskinerna du nämner så skiljer det 250 watt på motorns kraft, något som man också ska tänka på. Ju kraftfullare maskin dessto bättre. Brauns alla delar kan du diska i maskin. Hur det är med Bosch kan jag inte få fram. Mitt val hade nog fallit på Braun i detta fallet om du tycker den stora skålen räcker för dina behov.
Jag hade köpt den med bäst motoreffekt. För cirka ett år sen köpte jag en elvisp med mixerstav från Braun och den är toppen, testade faktiskt att göra en ljus surdeg på 5 deciliter vatten lite råg- och resten vetemjöl och det gick hur bra som helst. Det jobbiga var att hålla i elvispen
Så jag står fast vid vad jag har sagt tidigare att jag kommer köpa Brauns K3000, den dagen som en av mina nuvarande maskiner ger upp. Eftersom Braun har så pass hög motoreffekt orkar den nog knåda rätt stora degar. Det går ju bra att flytta över degen till en oljad plastbunke med lock för jäsning, vilket också många bagare förordar numera.
På smartson.se hittade jag den här recensionen av några olika maskiner.
/Désirée
Men oj så många inlägg och så mycket hjälp!
Tack alla!
Jag vet inte hur jag ändrar så jag får emailnotifieringar så jag har gått och köpt en Braun K3000…
Ska ta och läsa igenom allt ändå!

Va kul, grattis till det nya köksredskapet! Har du bild på den?