Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 5948 ggr
DesK
0

Yoghurttårta - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Botten

200 gram mandel
3 äggvitor
2 1/2 deciliter socker

Hacka mandelsn fint i matberedare eller mixer.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vänd ner sockret och mandeln.
Smörj botten på en springform.
Bred ut mandelsmeten i formen.
Grädda i 125 grader i cirka 1 timme.
Låt svalna helt.

Yoghurtmassan

1 liter naturell 3% yoghurt
3 deciliter vispgrädde
80 gram socker
1 deciliter citronsaft
Rivet skal av 1 citron
12 blad gelatin eller 24 gram gelatinpulver
Frukt och bär att lägga på tårtan

Vispa grädden med sockret.
Koka upp citronsaften och smält gelatinet i den. Om du använder gelatinblad ska dessa blötläggas cirka 15 minuter i kallt vatten först.
Vispa ihop yoghurten med citronskalet och häll sedan ned den varma citronsaften med gelatinet under ständig vispning.
Blanda ned den vispade grädden.
Häll yoghurtsmeten på mandelbotten och ställ in i kylen i minst 3 timmar. Då ska yoghurtsmeten ha stelnat så att du kan ta bort formens kant och flytta över tårtan på ett fat.
Garnera med bär och /eller frukt. På bilden har jag använt en påse djupfrysta blandade bär. Ställ kallt till serveringen.

_Detta blir en inte så söt tårta med frisk smak. Om man vill kan man också svepa in hela tårtan med vispad grädde.
Så här är tårtan glutenfri, men man kan också göra samma tårta med en halv sockerkaka eller nötkaka som botten.
_

/Désirée

[ngupa]
0

Om jag som äter LCHF skulle göra den hade jag nog valt att använda mig av sukrin i stället max 0.5 dl och någon puff eller två stevia till botten och 1/4 del av mängden i toppingen.

Dock innehåller ju också 3% yougurt många kolhydrater, denna kaka hade fått vänta tills min kropp är fullt återhämtad från min 48 åriga kolhydratsfrossa. Flört

MonisN
0

Den här tårtan ser väldigt god ut. Yoghurten gör den säkert extra god om man inte vill ha en allför söt tårta. Jag gör ibland pannacotta med yoghurt och det är mycket gott.

Tack för receptet!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Mona pannacotta med yoghurt skulle jag gärna vilja ha receptet på Glad

ngupa man kan ta bara turkisk eller grekisk tjock yoghurt och man kan säkert öka mängden vispgrädde också kanske hälften hälften så bör det väl bli mer lagom för lchf:are. Viktigt här är att inte använda nägra lättprodukter då dessa lätt vattnar sig för mycket.

/Désirée

[ngupa]
0

så sant så sant Skrattande

[TrevorS]
0

Den ser god ut. Skrattande

DesK
0

TrevorS testa gärna att göra den på ditt vis och lägg in det receptet här också, då är det ju ännu fler som kan äta sån här tårta Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Det är lätt, bara att följa receptet ovan. Skrattande

Bottnen:

200 gram mandel
1 deciliter ströbröd
1 deciliter sojagrädde
3 matskedar potatismjöl
2 1/2 deciliter socker

Yoghurtmassan

1 liter soyghurt
3 deciliter sojagrädde
80 gram socker
1 deciliter citronsaft
Rivet skal av 1 citron
16 gram agar-agarpulver
Frukt och bär att lägga på tårtan

zissi
0

Desirée: Kan jag mala mandeln i en vanlig gammaldags mandelkvarn? Sen undrar jag om min vanliga tårtform med avtagbar kant som är 24 cm i diameter är för stor för denna läckra tårta? Tror du den räcker till 10 personer?

Många frågor blir det FlörtSkrattande.

DesK
0

Zissi jag har samma storlek på min form (24 centimeter) kanske blir det litet för snålt till 10 personer, men du kan lu öka på mängden yoghurt och grädde lite och ta något extra gelatinblad. Visst kan du mala mandeln i mandelkvarn, men jag kan inte det för jag har ingen Flört Smaka också av yoghurtsmeten så att du får den lagom söt. När jag gör denna tårta med bara jordgubbar brukar jag "färga" yoghurtmassan med lite jordgubbssaft - då blir tårtan rosa Glad Sen brukar jag lägga ett lager grovskurna jordgubbar direkt på botten, sen yoghurtsmeten och när tårtan har stelnat lägger jag på jordgubbar uppe på tårtan Glad

Det är kul med många frågor? Skrattande

/Désirée

Anterrabae
0

Denna ska jag absoulut göra ett eget alternativ på! Tar solroskärnor och cashewnötter i stället för mandel binder med potatismjöl som TrevorS säger.

Gör yoghurtmassan med mjölkfri yoghurt som man kokar, och smaksätter själv. Så då blir det lätt att välja tjocklek och fetthalt på yoghurten oxå. Den jag har används som fil/yoghurt och liknande, det finns en annan som tjocknar mer och rekommenderas till turkosk yoghurt och creme fraiche-ersättning!

Ska bli kul att kunna bjuda på yoghurt tårta! Tackar! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort den! Det blev med pepparkaksbotten, som en cheesekake och med mango på toppen! Glad

Utförligare recept kommer på bloggen.

//Ida

Anterrabae
0

Postat här, i eget inlägg och på bloggen..

http://anterrabae.wordpress.com

//Ida