Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 3961 ggr
[TrevorS]
0

Mammas Nyponbröd

5 deciliter kallt vatten eller havremjölk
25 gram jäst
12 deciliter lantvetemjöl
1 deciliter nyponpulver (inte kallrört)
1 deciliter vetegroddar
50 gram mjölkfritt margarin
1 tesked salt

Gör så här:
Lös jästen i vätskan och arbeta in resten av ingredienserna tills man får en smidig deg. Knåda degen noga och täck över med plastfolie för att jäsa i 60 minuter. Ta upp degen och knåda den väl, dela och forma två bröd och lägg dem på bakpapper och täck över för att jäsa i 30-40 minuter, värm upp ugnen till 200°C under tiden. Pudra över lite vetemjöl och grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter tills brödet är klart. Lägg brödet sedan på galler för att vila.

Tips, knacka på brödet, låter det ihåligt är det klart. Man kan även spraya lite vatten på brödet för att få en lite finare skorpa.

[TrevorS]
0

Det står lite om nypon på vegan. Nypon - Information

Ians
0

Detta skall bakas till familjen som tål gluten!

#1 Skrattande

[TrevorS]
0

Det tycker jag. Skrattande

MonisN
0

Var får man tag i vetegroddar?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

#4. De brukar finnas i de flesta välsorterade butiker som ICA, Coop, Hemköp och liknande. Arman PrandaKungsörnen, GoGreen och  Risenta är några som har vetegroddar, det finns betydligt flera företag som har. Klicka på länkarna för att se bild. De är lite knepiga på ICA här i stan, de påstod att de inte hade, men hittade Risentas vid hyllan med linser, bönor och frön, hittade Kungsörnens vid bak, mjöl och stärkelse, hittade GoGreens vid allergimat-hyllan.

MonisN
0

Ja, såklart det finns i vanliga affärer nu när jag ser hur dom ser ut! Jag tänkte på helt andra groddarSkäms

[TrevorS]
0

#6. Aha du tänkte på att de var nygroddade? Jo jag insåg precis att man kanske borde skrivit något annat, så man inte groddar vete och bakar på det, men vad kan man kalla dem för?

Ians
0

Det kanske inte finns så många andra namn på dem…de heter ju vetegroddar Skrattande

MonisN
0

Jag tänkte nog på grodda frön för det köper jag ibland till sallader. Feltänk av migFlört

[TrevorS]
0

Det är inte lätt, jag var lika förvirrad från början också. Man kan ju grodda vete själv också det har jag gjort eller gjort vetegräs det är gott, men direkt i matlagning vet jag inte.

[TrevorS]
0

Puttar upp den här!