Hummus till bröd - recept
3 deciliter kokta kikärtor
4 matskedar sesamfrön
2 matskedar citronsaft eller limesaft
4 matskedar olja
vatten
Gör så här:
Mixa kikärtor med sesamfrön, citronsaft och oljan. Häll på vatten lite i taget för att få den önskade konsistensen. Mycket gott och nyttigt på brödet. Man kan även ersätta kikärtorna med kokta linser.
Hummus är gott - det gör vi också ganska ofta. Vi brukar ha tahini istället för sesamfrö och brukar smaksätta även med vitlök och spiskummin, i övrigt som ditt recept.
Brukar ta lite vatten också istället för en del av oljan. Det är godare med olja, men om man vill ha lite mindre fett går det bra att byta ut en del av den utan att smaken blir egentligen så mycket sämre.

Vi gillar också hummus. Jättegott 
Jag har också tahini, spiskummin och vitlök i sen lite salt och svartpeppar också.
Ska göra efter ditt recept nästa gång TrevorS, bara jag kommer ihåg det tills dess
. Men har du inte salt i din hummus alls? Det kanske är så mycket goda smaker ändå…
Ja salt och peppar brukar jag också ha.
#1 & #2. Tahini är sesamfrön som man mixar tillsammans med olja och citronsaft.
Jag köper inte hem Tahini längre utan mixar sesamfrönen direkt med i hummusen. Jag gillar den mjuka smaken som blir, personligen tycker jag att hummusen inte blir god om man har vitlök, salt och/eller peppar i. Jag fick detta recept ifrån en restaurang som fick mig att tycka om hummus. 
Jag tycker det är bra att du gör reklam för hummus. Det är lätt att glömma bort och det är lätt att göra Fast utan spiskummin är det kikärtsröra för mig och inte hummus.Men jag vet att många har svårt för spiskummin och kan förstå att man vill göra det utan.
#5. Jag blev lite förvirrad, jag blandar lätt ihop spiskummin och vanlig kummin. En utav dem kliar i näsan på mig, den andra går bra att lukta på men är inte god. Du kanske har något bra recept också? Du kanske kan posta det här, jag tar gärna emot flera recept på hummus, finns så många varianter man kan bli galen, men alltid roligt att få fler som sagt. 
Jag tycker det är tahini och citron eller lime som gör hummusen värde sitt namn.
Spiskummin är väl mycket mer mexikansk? Kikärtor och tahini är mer grekiskt.
Men självklart man får krydda som man vill, receptet är en bra grund, jag vet folk som skivar och mixar ner rödbettor för att få den rosa, hacka ärtor och mixar med de för att få hummusen grön. Finns många spännande versioner.
sesampastan eller sesamfröna naturligtvis måste också finnas med. Spiskummin har en speciell smak som jag tror många har svårt med, men jag gillar den skarpt. Libanesrestaurangerna här har har i vart fall spiskummin i sin hummus. Vad som är original har jag inte någon aning om.
Mitt recept är väldigt likt ditt. Följande innehåll rakt ner i mixern.
300 g kikärter (jag kör i princip alltid från burk)
2 skalade vitlöksklyftor
3 msk god olivolja
1 msk citronsaft
1 tsk tahini (sesampasta)
2 tsk spiskummin
vatten - att späda med och man kan även byta ut ngn matsked olja mot vatten.
Salt och peppar hade jag visst inte i själva receptet, det trodde jag faktistk.
#7. Hummus är väldigt modifierad med åren, idag är även tomat vanligt att mixa med också för färg. Låter gott, jag brukar alltid ha i lite mer olja och mindska vatten för att få en godare smak.
Receptet ser gott ut, ska testa med spiskummin och vitlök, kanske tycker om det. 
#8 Om jag inte hade lite problem med den där vikten så hade jag också gärna haft mer olja, men vill man minska ner den så kan man faktiskt det utan att det gör så mycket på smaken.
#9. För mig går jag ner i vikt när jag äter mycket fett, när jag äter fettfritt eller lite fett går jag upp i vikt. Men det är jag det, alla fungerar inte likadant. Men någongång måste man få unna sig något. 
Visst är det så. Jag har nog hittat en ganska bra jämnvikt på vad jag bör och inte bör äta, det är bara det att jag är inte så lydig.
Jag har inte lust att avstå från något jag tycker är gott så jag försöker helt enkelt hålla koll på mängden av allting.
#11. Aha, men hummus är inte direkt onyttigt heller om man säger så. Vad gillar du annars att ha på smörgås?
Nej hummus är inte alls onyttigt - men som sagt, man kan göra den lite magrare. Dessvärre gillar jag ost! Men en favvis som också är nyttig det är att rosta brödet - gnida in det med vitlök, hälla på lite olivolja och sedan lägga på tunt skivad tomat. Det är en riktig favorit. Kan också förgyllas med färsk basilika.

Vad använder ni tahini till förutom till hummus?
Sesampastan håller sig bara 4 månader från det man öppnar burken står det. Har i och för sig för mig att den står sig längre men det är ju alltid bra om man hade fler användningsområden till produkten. Större chans att det inte blir för gammalt.
Tahini kan man ha i pannkakor, våfflor, såser, blanda med senap och ströbröd och kladda på grönsaker och griljera dem i ugnen.