Rödbetsbröd
300 gram rödbetsvatten
500 gram vetemjöl (gärna special)
1 stor rödbeta (riven och kokt i rödbettsvattnet)
1 krydmått salt
1 matsked socker
10 gram torkad vetesur (kan uteslutas
1 ½ tesked torrjäst
Gör så här:
Riv rödbetan och koka tillsammans med ca 5 deciliter vatten i 20 minuter. Låt den bli kall och spara 3 deciliter av vattnet och den rivna rödbetan. Blanda ihop alla ingredienserna i ordningen i listan i en assistent och knåda tills degen blir smidig och låt den sedan jäsa i 1 timme (alternativt knåda för hand och låta den jäsa i 1 timme eller kör helt på bakmaskinen på deg-programet).
När den har jäst, knåda igen och forma till den formen du vill ha och låt jäsa i 40 minuter, Pudra lite mjöl på och grädda i 20 minuter på 250°C och sänk sedan värmen till 175°C tills den är klar.
Ska bli intressant att se bild på det!
Hur smakar ett sånt bröd egentligen?

Mvh Stephanie 

Om man bakar på enbart avkoksvatten från rödbetor smakar det som vanligt bröd, har man i lite rödbetor så smakar det lite rödbetor (om du tänker dig potatisbröd fast med rödbetor istället)
Jag har aldrig smakat på potatisbröd heller
Hur ser brödet ut då, det måste få en lite annorlunda färg gissar jag?

Mvh Stephanie 

Jag bakar det just nu, ska bara knåda en sista gång och forma sedan jäsa och grädda så kommer det bild.
Degen blir rosa och fin men osäker på hur det blir när det är färdigt.
Vad läskigt! 

Mvh Stephanie 

Det är ju halloweentider så den passar rätt bra. Jag har bakat med gurkmeja för att få riktigt gult bröd även med spenat och lite grön karamellfärg. Man äter ju med ögonen.
Blev lite besviken den är bara lite rosa i skårorna och precis innanför skorpan, samt lite röda prickar efter rödbettorna. Men gott blev det.
Vill man ha ett rosa bröd ska man testa det andra rödbetsbrödet med samma mängd rödbettor som mjöl.