Gröt och polenta
Har bakat en del genom åren men har mest utgått från recept, mer eller mindre färdiga. "Vanligt" bröd kan jag fixa till på en höft, men nu vill jag variera mig lite samtidigt som jag passar på att rensa skafferiet lite.
Jag utgår från ett "basrecept" (just nu står Pain de Martins Trevliga sommardeg högt i kurs) och har varierat en del med smaken, både med mjölsorter och frön. Jag har bakat på majsmjöl där jag bara bytt mjölmängd mot mjölmängd, men nu funderar jag på polenta. Min undran är om jag ska blanda det torrt i degen (och i så fall om jag måste justera vätskemängden) eller om jag ska blötlägga det först (och om jag bör justera vätskemängden då också)?
Funderar i samma banor om gryn också: Där utgår jag från att jag inte byter gram mjöl mot gram gryn utan blötlägger/gör gröt, men frågan är fortfarande om jag behöver justera vätskemängden.
Visst kan jag testa mig fram men när det nu finns så många duktiga att fråga så är det ju ingen dum idé att börja med det… :)
/Anneli
Jag brukar baka på majsmjöl, ersätter det mot vetemjöl i muffins och mockarutor (tillsätter då någon tesked linfrömjöl eftersom jag bakar utan ägg).
Har testat att baka med polenta tidigare men misslykades då med det jag bakade. Men jag kan också ha gjort fel, däremot vanlig majsmjöl har fungerat väldigt bra, har då ersatt en liten mängd mjöl med det och då fått öka något i mängd vätska i vattnet.
Däremot polentagröt kan man baka med, det har jag gjort förr, men fick låta degen jäsa dubbel så lång tid.
Har inte riktigt förstått skillnaden på majsmjöl och polenta, det skulle gärna jag veta.

Det är med alla recepter, att man ska anpassa vätskan till mjölkvalitet. Om man gör blötlänggning eller skållning, då ska man räkna vätskemängden också, men inte alltid helt.
När du använder polenta (grovmalen majs) då gäller det att göra en skållning. Om man inte gör så, då blir de små bitarna hårda. Det samma är med gryn.
#1 Skillnaden mellan majsmjöl och polenta är att polenta består av majsgryn, altså mycket grovmalen majs.
Vänliga hälsningar Stephan