Fredagsmys!
Skulle vara kul att höra hur det är med erat fredagsmys! Gör ni några extra godsaker till fredagsmyset? Eller kanske har ni inget fredagsmys?
Själv är jag inte så noga längre med detta, det var mer när dottern var liten det kändes viktigt med lite ritualer. Idag gjorde jag i alla fall en frozen cheesecake att fredagsmysa med!
Så jättegod den ser ut
Finns det nåt kvar?
Vårt stående fredags- eller helgmys är en tallrik med lite smått och gott på: Salami, olika ostar, lufttorkad skinka, hembakat knäcke och surdegsbröd och ett glas rött till mamma 
/Désirée
Jodå, det finns en stor bit kvar så den får räcka till hela helgens mys
Sätt dig på tågen så hinner du, brödbandet blir så kladdigt
Dina smått och gottallrikar låter mumsiga

Ser mycket god ut Mona, och ditt fredagsmys låter också gott Désirée!
Lägger in en bild på gårdagens fredagsmys, grekisk sallad.
Eftersom vi försöker (av olika anledningar) dra ner på sötsaker så blir helgmyset oftast en god maträtt som vi är sugna på båda två. Från och med denna vecka är det så i alla fall
, vi får se hur länge det varar
. Någon gång i veckan unnar vi oss den lilla guldkanten dock
.
I kväll ska vi bort på knytkalas. Jag ska göra min smörgåstårta (ska försöka komma ihåg att ta kort på den) men det är flera olika nationaliteter där så det kan nog bli en salig blandning på det ätbara. Riktigt spännande. Vi får nog sötbehovet tillfredsställt där har jag hört ryktas om också
.
Skojigt med knytkalas zissi! Skulle gärna vilja se bild på smörgåstårtan innan ni äter upp den
Spännande med mat från olika kulturer. Hoppas du berättar vad ni fick
Åååhhhh, vad sugen jag blev på cheesecake nu! Så gott! Själv sitter jag och äter choklad bara 

Mvh Stephanie 

Cheesecake är en favorit som jag tyvärr gör väldigt sällan. Eller tyvärr… det är ju inte det smalaste man kan äta, men gott är det
Fyst cheesecake blir ju dessutom som glass så det går ju att variera hur man vill äta den. Just denna på bilden är superenkel att göra. Bara att vispa ihop och ställa i frysen.
Ja, fryst brukar jag också göra när det väl blir av. Tänk riktigt lagomt tinad cheesecake… 

Mvh Stephanie 

Du är sugen nu förstår jag
Mycket! 

Mvh Stephanie 

Va hungrig man blev. 

Det ser gott ut Mona, men jag föredrar Dessans 
Också zissis ser jättegott ut (utom oliver).
Vi har ingen fredagsmys inte heller en helgmys.
Vänliga hälsningar Stephan
Dessans och zissis smäller högt innan man avslutar med en glasscheesecake
Stephan, jag tror att du myser hela veckan

Vet ni
, snacka om att skämmas, jag glömde ta kort på smörgåstårtan IGEN!!! Men lovat att göra den till onsdag kväll då en av grabbarna kommer hem. Får sätta upp en stor lapp på köksskåpet på onsdag: FOTOGRAFERA MERA!!!
Nu till lite av det vi alla hade med oss på knytkalaset i går kväll: indisk kycklinggryta med grönsaker, sydamerikansk köttgryta med grönt, köttfärspaj, grekisk sallad, vanlig grönsallad, aubergininläggning, risblandning med grönsaker och nötter, oranga bollar innehållande fisk, potatis och grönsaker, smörgåstårta, pinocciotårta, råmjölksostkaka med mera. Rätterna hade förstås fina namn men sådant fastnar inte i mitt lilla huvud. Jag tyckte om allt, som vanligt, den indiska rätten var kryddstark men god. Det vill till att inte blanda rätterna för mycket på tallriken bara, bättre att ta om många gånger i stället.
Det gör inget zissi, du är förlåten
Vad mycket gott ni fick att äta. Låter som det mesta där hade gått ner i min mage också! Var det någon med egna kor som hade med sig ostkakan?

#12 Nä, under veckorna bor jag i internatet.
#15 Men det är väl mysigt

Mona: Kvinnan som gjort råmjölksostkakan har en son som är bonde. Den liknade vanlig ostkaka tyckte jag. Tror egentligen hon kallade den falsk råmjölksostkaka. Vet inte vad skillnaden är.
Men bland det allra godaste jag vet är svärmors kalvdans hon gjord när hon var frisk. Hur kan något som egentligen inte smakar så mycket vara så unerbart gott? Den var helt slät och fin konsistenten. Ville inte ta varken sylt eller grädde till för den var så god enbart.
Råmjölken är den första mjölken kon producerar de första dagarna efter kalvning och den har en annan smak och sammansättning. Kalvdans är också gjord på råmjölk. Jag har aldrig smakat råmjölk vad jag vet. Det ska i så fall varit när jag var riktigt liten då mina morföräldrar hade kor. Vi stadsmänniskor får sällan smaka sådant.

#16 Oh jaaaaaaaa…….