Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 10944 ggr
krimskrams
2010-09-02 11:14
0

Scones!

Jag hade tänkt mig att försöka baka lite scones!

Finnes det något bra recept?

jag har botaniserat litegrann på nätet och där hittat en massa olika varianter av recept.

Nu undrar jag om det är bättre att använda sig av jäst eller bakpulver?

Det finns recept för bägge?

har för mig att det är lättare att misslyckas när man använder jäst, men finns det några andra väsentliga skillnader i användningen av jäst/bakpulver?

Jag tänkte göra bröden nyttigare och lägge i solrosfrön, kli och krossade linfrön. Några bra tips angående detta?

behöver dessa förbehandlas på något sätt?

MonisN
2010-09-02 11:31
0

Scones bakas alltid med bakpulver. Jag älskar scones, men de ska helst ätas nygräddade. Man kan blanda i vad man tycker är gott, frön och frukt till exempel. Engelska scones innehåller ofta lite socker. Dom frön du nämner behöver inte förbehandlas.

Berätta gärna hur det blirGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

krimskrams
2010-09-02 11:38
0

Okej! Så det får alltså bli bakpulver då!

Ska se till att vakta vid ugnen så att de inte bränns!

Konstigt vad det kan vara knepigt att lära sig att baka bröd!

jag är bra på att laga mat och rejält hyfsad på att baka (de invanda gamla grejerna jo)

Det tog i och för sig länge att lära sig att få till enklare bakrecept också!

bröden vill bli antingen sega och degiga eller brända och skarpa hum

Hur undvika detta förutom att vakta som en hök vid ugnen då förstås?

MonisN
2010-09-02 11:45
1

Var noga med att inte arbeta sconesdegen för länge. Den ska bara precis gå ihop och gärna vara smörkumpar i, då får du de bästa sconesen.

Om dina bröd blir degiga har du nog arbetat degen för kort tid. Om du anväder maskin att knåda den i så var inte rädd att knåda länge, mellan 10-20 minuter är bäst, eller dubbelt så länge för hand.

Använd en stektermometer som du sätter i brödet efter halva gräddningstiden så spetsen hamnar i mitten av brödet, när temperaturen är 96-98º är det klart. Vita bröd kan ha lägre temp än grova. Ha också hög ingångstemperatur på ugnen de först 7-10 minuterna. Gärna 275º och sänk sedan till 200-225º beroende på vilken färg du vill ha på skorpan.

[Asta]
2010-09-02 12:34
0

Åh - nu blev jag sugen på scones! Var i England tidigare i somras och åt då scones med clotted cream och scones.

MonisN
2010-09-02 13:14
0

Jag blir alltid sugen på scones bara jag ser ordetTungan ute

[Asta]
2010-09-02 14:58
0

Hm - scones med clotted cream och sylt skulle det så klart vara i #4.

Visst är det trevligt med scones. Riktig helgbrunch.

MonisN
2010-09-02 15:44
0

Scones med rivet äpple i degen låter gott! Satt just och läste ett sånt recept.

zissi
2010-09-03 01:36
0

Jag vill också ha scones, nu Skrikandes! Tänk så gott med en god ost och plommonmarmeladen som jag fick av sonen på födelsedagen Tungan ute. Men sängen väntar, får nog bli en annan dag. Men gott är det, otroligt gott!

MonisN
2010-09-03 01:59
1

I morgon är det fredag, kanske skulle man ha scones till fredagsmyset, för nu är det ju för sent att bakaObestämd

krimskrams
2010-09-03 09:48
0

Mina scones blev helt ok! Obestämd

Jag utgick från ett recept och slutade med andra halvan från ett annat.

Jag skulle alltså översätta torrjäst till bakpulver och tror att jag tog i för lite…men sconsen blev helt goda i alla fall! Lite platta och hårda kanske..

Har just ätit en till frukost och den var nog ganska hård tyvärr…men man lär av sina misstag!

Nästa gång ska jag följa endast ett recept och noga följa alla måttenheter!

Tillsammans med en het grönsaks- och ostsoppa igår till middag smakade dock sconesen delikata! Nybakat är alltid gott!!

Jag gjorde soppa på: 4 potatisar, ½ stor grön zuccini, en påse frusna blandade sopprötter, en purjolök, en hel vitlök (en sådan modell som inte har klyftor), en stor nypa hackad gräslök, ½ dl matlagningsgrädde, ½ dl riven ost, ½ dl riven auraost. Samt förstås rejält med vatten!!

Mixa ihop soppan med en stavmixer och smaka av med kryddor!!

Jättegott!! Krydda av med hela korn med vit, svart och rosépeppar, en hel torkad chilifrukt (jag sätter alltid mina hela pepparkorn och hela chilisar i ett thémått som får koka med soppan! sen är det lätt att ta ur dessa och man behöver inte vara orolig att man ska råka bita sönder någon av dessa i misstag). Man kan bra reglera styrkan på soppan eftersom man kan plocka ur thémåttet när som helst!!

Krydda ännu med 2 buljongtärningar, rejält med cayennepeppar och salt samt avsluta med torkad eller färsk dill!!

Glad

[TrevorS]
2010-09-03 22:53
0

Vet inte om man kan kalla de för scones direkt. Men hittade ett recept som vi fick i skolan 1998. Skrattande

Snabbjästa Scones

Ingredienser:
3 deciliter vatten
100 gram margarin
7-8 deciliter vetemjöl
1 teskedar torrjäst
1 teskedar salt

Gör så här:
Blanda mjöl torrjäst och salt i en bunke. Skär margarin i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela margarinet med gaffel tills det blandat sig väl. Blanda ner vatten och rör tills det blivit en deg. Dela upp till lagom stora bitar och rulla till kakor. Skär skåror i ett kors på varje. Nagga sedan med en gaffel. Grädda på bakplåtspapper i 250 grader i cirka 10 minuter.

[TrevorS]
2010-09-03 22:55
0

Vanliga scones

Ingredienser:
3 deciliter mjölk eller vatten
100 gram flytande margarin eller 1 deciliter olja
8 deciliter vetemjöl
4 teskedar bakpulver
1 tesked salt
_
Gör så här:_
Blanda alla torr aingredienser i en bunke. Tillsätt sedan margarin och mjölk. Forma till flera små bullar och nagga. Grädda sedan på bakplåtspapper i 250 grader i cirka 10 minuter.

solblomman47
2010-10-08 00:42
0

#11 Vet du om man kan byta ut torrjästen mot bakpulver el liknande och i så fall hur mycket ska man använda.

DesK
2010-10-08 10:53
0

#13 Det bör funka med 3-4 teskedar bakpulver istället för torrjäst. Om du tittar på receptet i #12 så är det ju ungefär lika mycket mjöl och vätska som i #11 och där är det 4 teskedar bakpulver.

/Désirée

[TrevorS]
2010-10-08 11:49
0

#13. Annars kan du följa inlägget #12. Det är samma recept fast med bakpulver. Den med jäst är egentligen inte riktig scones, men är väldigt lik. Dessutom nyttigare med jäst istället för bakpulver.

solblomman47
2010-10-08 13:46
0

#14 och #15 Tack för hjälpen.

#15 Eftersom jag är överkänslig mot jäst så tänkte jag använda bakpulver i stället.

[TrevorS]
2010-10-08 14:13
0

#16. Är det samma med vildjäst och surdeg?

solblomman47
2010-10-08 14:53
0

#17 Det vet jag inte ska kolla upp detta.

Vad är vildjäst detta har jag aldrig hört talas om Skäms

DesK
2010-10-08 15:09
0

#18 Vildjäst hittar du en artikel om av TrevorS här på sajten - Vildjästen Glad

Tänkte fråga samma sak som TrevorS, för om du klarar surdeg så finns här en hel del recept. Många av recepten med surdeg innehåller i och för sig jäst, men man kan baka utan jästen, då blir jästiden något längre.

/Désirée

[TrevorS]
2010-10-08 15:17
0

Så kan man baka med öl också. Skrattande

Min sambos mamma bakar ett bröd med youghurt och bakpulver, utan jäst. Det är rätt kompakt men det ska vara riktigt gott. Har inte själv smakat men det går som smör. Skrattande Ska se om jag kan få recept.

DesK
2010-10-08 15:22
0

Nu har jag lagt in ett recept på sconeslimpa här Glad

/Désirée

DesK
2010-10-09 13:53
0

Nu har jag lagt in ett vanligt litet recept på scones Glad Kolla också tråden Blir för kompakt? Där har Tangotime testat ett recept och justerat det.

/Désirée

Tarja
2010-10-17 13:49
0

Jag sitter här och äter scones till frukost just nu, supergott verkligen! Glad
bakar mina scones på ungefär samma recept som TrevorS skrev i #12.