Efterlysning - ryskt julbröd
Rita-S (sajtvärd för Julen) och jag skriver en gemensam artikel om julbröd. Finns det någon här som har recept på något ryskt julbröd?
/Désirée
Javisst, jag har ett, ska leta fram det först bara.
Nu vet jag inte om jag förväxlar recepten, kan vara ett slovakiskt bröd också, dumt att man inte skriver upp vad bröden heter utan bara antecknar recept. 
Deg:
2,5 deciliter vatten + 1/2 dl fingervarmt vatten
4 teskedar socker + 2 teskedar
1 tesked salt
3 matskedar canola olja
1 paket torrjäst
Potatisfyllning:
4,5 deciliter kokat och mosad potatis
salt
1/2 deciliter cheddarost
Gör så här:
Blanda 2,5 dl vatten, 4 teskedar socker, salt och olja i en kastrull och koka upp. Ta bort från värmen och låt blandningen svalna. Lös jästen i 1/2 dl fingervarmt vatten.
Häll mjölet i en skål och tillsätt vattnet, oljan och jästen och knåda till en fin deg, gärna 7 m inuter i maskin eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek.
Lägg upp på mjölat bakbord och dela i två delar. Täck med plast och låt vila i 15-20 minuter.
Rulla ut ena bullen och sprid över potatisfyllningen med någon cm från kanten. Rulla ut den andra och lägg över och täta kanterna. Hacka små hål i brödet.
Värm ugnen till 200 grader celcius. Låt brödet jäsa något 20-30 minuter gärna med handuk över. Grädda i ca 30 minuter tills det blir fin färg på brödet. Låt svalna på galler.
Även antecknat att man kan använda rödbetor istället för potatis.
Brödet, har för mig det heter lentbröd eller pagach eller något i den stilen?
Hittade ett till recept, men det står bara ryskt bröd på.
Ingredienser:
1 tesked socker
2,5 deciliter fingervarmt vatten
2 paket torrjäst
3 matskedar socker
4,5 deciliter mjölk
2 stora ägg
1 teskedar salt
2 teskedar olja
19 deciliter vetemjöl
1 stort ägg
ev. vallmofrön
Gör så här:
Följ i ordningen. Blanda socker, vatten och strö över jästen. Tillsätt socker och rör om och låt stå i 10 minuter. Blanda jästen med mjölken och äggen, salt, socker och olja. Blanda hälften av mjölet och vispa till en slät smet, täck över och låt jäsa i 1 timme. Blanda resten av mjölet och knåda tills den blir slät och elastisk.
Forma degen och låt jäsa till dubbel storlek, knåda igen och dela degen i tre delar. Dela dem i tre delar och rulla ut till snören och vrid från början på mitten och vrid ändarna under upprepa med resten av delarna av degen.
Lägg på smörad eller bredd plåt, täck med fuktig handduk och låt jäsa till nästan dubbel storlek. Grädda 200 grader i ugnen i ca 1 timme.
Hm, ja det sista kan ju kanske användas..
Dom gresk ortodokska ryssarna brukar fira med en speciell seremoni, där dom har ljuset för kristus "världens ljus" och äter ett specielt bröd som kallast "pagach" som symbol för kristus "världens bröd", kanske detta kunne vara något?
Någon som har recept på detta ryska lentenbrödet? Jag hittar massor av slovakiska och tjekkiska recept när jag googlar!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Pagach heter det första receptet jag publicerade, det är ett kristet/ortodox bröd. Men vet inte om det har med julen att göra.
Det sista är ett typiskt ryskt bröd, kan tänka mig att det bakas också till jul. Det är lite speciellt och smakar lite annorlunda på det sättet det bakas. 
"Lenten Pokhiebka" vet jag är en gryta på korn. Brödet "Lenten" är väl inte så ryskt utan mer Grekiskt? Det är ortodox om jag inte minns fel? Lentenbröd är väl ett bröd man har mycket olja i och kavlar ut tunt med massor av sesmfrön på?
Kan alltid fråga pappas fru, hon kommer från ryssland.
#6 var bara på en sida jag ramlade över där det sto att vid seremonien på julafton (som avslutade fastan för gresk-ortodokska kyrkan) så tänder dom ljuset som symbol för kristus och brykter brödet (även det ett symbol för kristus) som hette Pagach och blev beskriven som ett "lenten bröd" bara, just nu hittar jag inte den sidan igjen och har inte tid att leta mer förens i kväll efter jobb och annat av plikter! :) Därav min tanke! Dock bjussade inte den sidan på några recept må veta! Men i och med att det brödet i gresk ortodokska kyrkan är symbol för kristus skulle jag inte förvånas om det även har stor plats vid andra kyrkliga högtider som pingst, påsk och så vidare.
Har precis pratat med min pappa, pagach betyder påsk på ryska. Det finns ett som skulle kunna vara rätt som heter Kulich, men han är inte säker, hans fru vart inte hemma nu men jag får svar imorgon, hoppas inte artikeln är akut?
Nä, den skal vara klar typ "lagom till julen! :D Vi har litet tid än kan man ju säga, men jag tänkte på att den kanske kunne vara redo till Oktober typ! så du har ju litet tid på dig kan man ju säga. Tacksam för all hjälp!
#9. Är det något mer jag ska fråga om medans jag ändå pratar med henne?
#10 Åh, det vore ju bara suveränt!
låt mig se nu.. DesK och jag talade om en "julbröd" artikel där man tar för sig julbröd från flera länder, och sen en artikel per samma land om "viktiga saker till julen" innom mat och bakvärk, exempelvis hur julmiddagen kan se ut, vilka kakor (gjärna et par av dom med recept) som hör julen till för att det skal vara riktig jul, efterrätter som är vanliga, hur en juldag kan se ut, om du kunne få reda på sådana saker skulle det bli en suverän artikel! :D
I övrigt googlade jag på Kulich, men då kommer det upp att det är en sort rysk påskbröd enligt fler sidor på google i alla fall :) Men det kan ju vara dom bakar det även till julen för allt jag vet?
Det verkar logisk forövrig att Pagach är påskbröd i och med att G.O kyrkan har det som bröd som representerer "jesus, världens bröd" eller vad det nu var
#11. Det reder ut sig imorgon. Ska fråga lite om kakor och liknande också. 
#13 super, jättetack! :D
#14. Skickar ett pm.
Tack! :D