Information om roastat bröd - Deg
Rostbrödsdegen är i likhet med vanlig deg till vitt bröd elastisk, spänstig och icke kladdig. I motsats till deg till vanligt vitt bröd är denna deg blank.
Jag lyckas bäst med denna deg när den innehåller cirka 63 % vätska. Mängden vätska kan dock variera efter mjölkvaliteten. Den ideala degen är mjuk men inte kladdig och går att knåda utan extra mjöl.
Mycket viktigt I motsats till när man knådar vanlig deg ska man till rostbrödsdegen inte använda extra mjöl. Det extra mjölet funkar här så att de olika degämnena inte jäser ihop ordentligt, vilket vi ju vill att de ska göra, när vi exempelvis gör flätor.
Det är svårt att ange en exakt degmängd för de olika brödformerna eftersom storleken, bredden och höjden är olika. Man bör inte fylla formen till mer än 1/3 av dess storlek, detta är ett ungefärligt riktmått. Man får prova sig fram, så här:
Det färdiga brödet har fått en puckel, men har inte nått upp till locket = för lite deg.
Brödet har lyft upp locket = för mycket deg.
De olika speciella rostbrödsformarna är gjorda för specifika mängder deg, exempelvis: 500 gram, 750 gram och 1 kilo.
Vanligen bakar man av rostbröd i lägre temperatur än vanligt bröd, då de annars kan bli torra. Det är normalt att det färdigbakta brödet sjunker in lite när det kallnar. Det får dock inte sjunka in för mycket, då har man gräddat brödet för länge eller så var degen för mjuk. När jag har bakat igen kommer jag att lägga in ett recept med bilder som förklarar en del frågor.
Avslutningsvis vill jag visa er de 3 olika teknikerna för att undvika midjebildning när brödet kallnar. Den som inte störs av midjebildningen kan forma ett enkelt avlångt bröd och lägga i formen. Hur man gör själva degkulan ser du i artikeln Att forma frallor.
Metod 1 Tvist
Dela degen i 2 lika delar och forma 2 kulor, låt vila i 7 minuter. Rulla sedan ut kulorna till 2 strängar ungefär 1/3 längre än bakformen. Lägg strängarna intill varandra och sno ihop dem. Lägg sedan denna skenfläta i formen och dra ut den eller putta ihop den vid behov.
**Metod 2 fyra delar
**
Dela degen i 4 delar, forma dem till kulor och låt vila 7 minuter. Platta sedan ut dem så att de är ungefär lika breda som bakformen. Lägg nu ner de 4 degämnena i formen så att de ligger mot varandra. Bäst är att lägga de 2 yttersta degämnena först och sedan de 2 i mitten. Vid behov får man putta ihop degämnena som redan ligger i formen.
**Metod 3 smådelar
**
Dela upp degen i 10 små bitar och forma dessa till kulor. Låt vila i 7 minuter och lägg sedan kulorna i 2 rader i formen. Tryck ut kulorna så att alla nuddar varandra.
Metod 1 är väl den vanligaste. En proffsbagare använder vanligen metod 2. Metod 3 vet jag inte om någon använder, eftersom den är den mest arbetskrävande.
Hälsningar Wolfgang
Tack Wolfgang för beskrivningen 
Ursäkta att ni fick vänta på min översättning.
/Désirée