Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 7870 ggr
Wopa
1

Information om rostbröd - bakform

Här i Tyskland finns det en speciell bakform för rostbröd, som också många hemmabagare har. Den finns i 3 storlekar, 500 gram, 750 gram och 1 kilo. Denna form har en flyttbar plåt så att man kan baka 2 bröd i en form, exempelvis 2 bröd på 500 gram vardera eller 1 bröd på 250 gram och ett på 750 gram. Formen har ett lock som man spänner fast med en bygel, på så vis kan inte degen lyfta locket. Färdigbakat ser brödet ut som på bilden nedan

Formen har ett lock som man spänner fast med en bygel. På så vis kan inte degen lyfta locket när den jäser utan brödet får den här fyrkantiga formen, se bilden nedan

Man kan också baka ut brödet i en vanlig form som då helst bör ha raka kanter

Om man har en Form med lock men utan bygel kan man ställa formen med locket nedåt när degen ska jäsa och också när man ställer den i ugnen. Om degen jäser mycket lyfter den nog bakformen lite i alla fall.

Man kan vika ett lock av aluminiumfolie om formen inte har något lock. Då bör man sticka 4-5 hål med hjälp av exempelvis en strumpsticka.

När rostbrödet kallnar får det ofta en midja, vilket anses som ett fel bland yrkesbagare. Detta kan man undvika på flera olika sätt. Egentligen är detta bara något man ser, det påverkar inte smaken på brödet.
De olika metoderna för att undvika detta kommer jag att berätta om i nästa inlägg om rostbröd.

Hälsningar Wolfgang

[TrevorS]
0

Det stod på tyska, men jag förstod. Tungan ute Skulle vilja ha en också. Skrattande

Wopa
0

Desk eller storost översätt från tyska till svenska Cool

(min svenska är inte så bra Skäms)

Hälsningar Wolfgang

DesK
0

Så nu har jag översatt detta Glad
Mycket bra information Wolfgang, tack Skrattande

Wopa kan bara den svenska som han lär sig av oss här i forat.

Wopa kann nur das Schwedisch was Er hier im Forum lernt.

/Désirée

MonisN
1

Mycket intressant hur olika förutsättningarna är mellan oss svenskar och tyskar. I Tyskland finns en mängd olika, och ofta geniala hjälpmedel och formar som vi svenska inte har. Den här rostbrödsformen hade jag gärna haft i min samling. När jag är i Tyskland försöker jag alltid hitta saker att använda när jag ska baka eller laga mat, men den här formen har jag aldrig sett. Kanske man måste vända sig till specialaffärer eller näthandeln.

Wopa, tipsa gärna var man kan köpa dina olika formar, och tack för en informativ trådGlad

Jo, jag har en fråga också! Blir inte brödet kompakt om det inte kan jäsa på höjden eftersom man sätter lock på?

Wopa wird das Brot nicht sehr Kompakt wenn es nicht in die höhe gehen kann, weil mann einen Deckel drauf hat? Den rest hast Du schon richtig verstanden und beantwortet

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Wopa
0

Jag handlar alltid formarna om möjligt direkt från tillverkaren eller i olika online-butiker som erbjuder bra kvalitet. Av Hobbybäcker handlar jag oftast.

De är inte särskilt billiga, men har mycket bra kvalitet. De säljer också till Sverige men då tillkommer 19.50 Euro i portokostnad.

Din fråga kan jag först svara på när DesK har översatt för för onlineöversättningen är knasig ibland så jag fattar inte vad den menar.

Ich kaufe die Formen eigentlich immer wenn möglich beim Hersteller oder in verschiedenen Online-Shop die gute Qualtität führt. Ich kaufe meisten bei diesen Hobbybäcker

Die sind nicht gerade preisgünster, haben aber eine sehr gute Qualität. Sie liefern auch nach Schweden, allerdings kommen da noch 19,50 € als Versandkosten hinzu.

Dein Frage kann ich erst beantworten, wenn Desk es übersetzt hat. Der Übersetzer bringt wie immer wirres Zeug raus, sodaß ich nicht immer die Frage klar mir zusammen reimen kann.

Hälsningar

Wopa
0

#4 Brödet blir inte kompakt, eftersom man lägger en mindre deg i formen i motsats till vanligt bröd. Degämnet ser närmast löjligt litet ut i den stora formen, men den jäser upp 3-4 gånger sin egen storlek. Och i ugnen jäser det också. Om man bakar utan lock får brödet en puckel eller skåra varigenom det lätt fastnar i brödrosten.

Inkråmet är fluffigt och mjukt. När den fjärde delen av mina beskrivningar är färdig kommer du kunna se hur man kan baka rostbröd i vanliga formar. Degmängd och så vidare kommer i receptet.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Tack Wolfgang! Nu fick jag lust att baka rostbröd! Jag gillar rostbröd med frö i, men har aldrig bakat det själv. Har du möjligen recept du vill dela med dig av?

Danke Wolfgang! Jetzt bekomme ich lust aufs Toastbrot backen. Ich mag Toastbrot mit Körner und Samen. Hast Du möglicher weise so ein Rezept?

Wopa
0

#7 Ja det har jag, först får du ett grundrecept för ett testbröd med tips på hur man bakar det i en vanlig brödform. Nästa gång jag bakar kommer ett ordentligt recept. Mer än till 1/3 bör man inte fylla formen. Nu håller jag tummarna för dig.

#7  Ja, habe ich. werde Dir mal vorab ein Grundrezept  für ein Testbrot geben und eine Aufarbeitungstechnik für normale Kastenformen zeigen. Genaues folgt  ja wenn ich wieder backe ausführlich in Form eines Rezeptes. Mehr als 1/3 würde ich den Backkasten nicht befüllen.  Nun drücke ich Dir mal die Daumen vorab.

Bröddeg

250 gram vetemjöl
160 milliliter mjölk
5 gram socker eller 7 gram ljus sirap
5 gram salt
12 gram smör eller ister från gris
10 gram jäst
15 gram sesamfrön eller solroskärnor

Blanda alla ingredienser under Bröddeg till en smidig men ännu kladdig deg.
låt jäsa cirka 45 minuter i 28-30 grader.
Grädda  i 220 grader i 30 minter cirka

Metod 'Twist'

Hälsningar wolfgang

MonisN
0

Tack för recepet! Ska prova det snart.

DesK
0

Hum vad konstigt Obestämd jag översatte #8 igår kväll, men nu när jag kom hit ser jag att översättningen inte fanns Förvånad Nu får vi hoppas att översättningen inte rymmer en gång till!

/Désirée