Information om rostat bröd - allmän
Hos oss i Tyskland finns 2 olika sorters rostbröd. Den ena sorten är den vanliga som passar i de flesta brödrostar, den säljs under namnet Toast. Den andra är den amerikanska sorten som säljs under namnen: Sandwich, American Toast och Big Sandwich.
Den amerikanska varianten har ett mycket mjukt bomullsaktikt inkråm, som antagligen beror på att de använder mer, fett, vatten och jäst. Personligen gillar jag inte detta, då det ger en en fadd smak för mig.
All information nedan handlar alltså om det rostbröd som vi kan baka själva. Int
I Tyskland finns det de mest skilda sorters rostbröd med sesamfrön eller solroskärnor. Mjöl förutom vetemjöl som används är: Dinkel, vetefullkornsmjöl, rågmjöl, rågfullkornsmjöl, och en blandning av råg- och vetemjöl.
Eftersom man använder förhållandevis mycket fett, socker och jäst blir inkråmet mjukt och finporigt och brödskorpan får fin färg och knaprighet.
Vanligen använda fettsorter
Smör: Ger brödet en fin smak och bra färg, eftersom bryningstemperaturen är låg.
Ister från gris: Ger inte brödet någon smak utan är neutralt. Det blir inte lika mycket färg på brödet eftersom bryningstemperaturen är hög. Istället kommer här de övriga tillsatsernas smak mer till sin rätt, exempelvis sirap, sesamolja och så vidare.
Personligen föredrar jag grisister eftersom jag också gärna äter rostbröd utan att rosta det.
Vanligen använda sockersorter
Socker använder jag nästan jämt
Man kann också använda sirap, honung eller kandissocker i motsvarande mängd. Mängden sötma påverkar degen alltså bör man prova sig fram.
Vanligen använt degspad
Här användes vatten eller mjölk (5,5%). Man kan också använda en blandning av mjölk och vatten, eller som många proffsbagare kan man använda vatten och mjölkpulver. Den som så önskar kan också byta ut en del av degspadet mot filmjölk. Även här får man testa sig fram till sin egen smak.
Övrigt
För övrigt kan man göra en del smakförändringar enligt följande:
Byt ut max 5% av vetemjölet mot rågmjöl
Tillsätt lite surdeg
Byt ut en del av vetemjölet mot fullkornsvetemjöl
Detta är tips till variation på det dagliga brödet.
Rostbröd behöver als inte vara tråkigt, vi som bakar vårt eget bröd har mängder av variationsmöjligheter.
Hälsningar Wolfgang
Toppen här fick vi lite olika tips på hur vi kan baka och variera vårt eget rostbröd.
Tack Wolfgang 
/Désirée