Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettoff-topic
Läst 3828 ggr
[TrevorS]
0

Vad är nöddeköd?

Jag har ställt frågan på ett till ställe. Jag har hittat recept på bröd där det ska vara nöddeköd i och även ett matrecept. Men vad är det? Det står bara:

1 burk (ca 400 g) nöddeköd

[TrevorS]
0

hittade en sida med något konstigt språk, hittar nøddekød om man söker på sidan.

http://www.dr.dk/DR1/hadetgodt/Indslag/kost/2009_efteraar/20091102123841.htm

Men fattar inte vad som står.

[Asta]
0

Inte någon sorts nötmassa?

MonisN
0

Det konstiga språket är danska! Nödde = nötter, köd = kött. Alltså menas det troligen nötmassa som Asta säger. Det finns nötmassa i butikens bakhylla.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

Nötmassa är det nog, har jag ju också sett. Hade ingen aning om att nødde var nötter, men när ni säger det låter det rätt likt.

Jo jag förstod att det var danska. Har svårt att läsa danska av någon anledning. Norska är lättare att läsa och förstå.

Då har vi löst detta. Tackar. Skrattande

pyromanen
0

Dansk här!

Nöddeköd er en sorts "köttersättning" för till exempel vegetarer. Inte samma som nötmassa i bakavdelningen. Låter lite knasigt att stoppa det i bröd men men…

[TrevorS]
0

#5. Jasså, du kan inte ta ett kort på detta så man kan få se hur det ser ut, eller finns det något annat namn på det?

pyromanen
0

Bor i Värmland sedan 17 år så jag har inget nöddeköd att fota tyvärr Skrattande

[Asta]
0

Blev lite nyfiken och kunde inte låta bli att söka på danska. Hittade då en artikel om raw-food. Det här receptet på mandelmjölk var väl det enda jag hittade.

Mandelmælk:
2 dl mandler
6-8 dl vand
3 spsk uopvarmet honing
Ect. en knivspids salt
Læg evt. mandlerne i blød i 10-12 timer først. Hæld vandet, som mandlerne har ligget i blød i, ud. Kom derefter mandler, vand og honing i en blender indtil du har den lækreste friske mandelmælk.
Mælken kan evt. hældes igennem en finmasket si eller en "nutmilk bag" (minder utroligt meget om vaskeposer, så brug evt sådan en). Det overskydende "nøddekød" er super sammen med tørret frugt som bunden i en tærte.
For os, der ikke lige fik lagt mandlerne i blød, kan mandelmælken sagtens laves uden. Fordelen ved at lægge dem i blød er, at de er nemmere at fordøje og næringsstofferne er nemmere at optage. Yderligere har du muligheden for at smutte mandlerne og derved gøre mælken mere delikat.

Den här mandelmjölken ska man tydligen göra som så att man kör mandel, vatten, honung och salt i en blender tills det är klart. Eventuellt kan man sila det genom en finmaskig sil. Det som blir kvar i silen kallar han här för nøddekød.

Det skulle var jätteintressant att få veta vad det mera kan vara. Nu väcktes även min nyfikenhet.

Artikeln finns här för den som är intresserad.

pyromanen
0

Kul!  Det låter ju mycket mer vettigt att baka med det #8 beskriver!, så så måste det nog vara! (har dock aldrig förr hört detta kallas nöddeköd, men nya ord uppstår ju Glad). Det var ju alltså 17 år sedan jag bodde i DK… så nästa gång jag kommer dit ska jag besöka en affär och leta upp en burk "nöddeköd" o titta närmare Skrattande

[TrevorS]
0

Jag hittade det inlägget när jag sökte med det danska ö:et. Jag har massor av recept det står nöddeköd men hittar inte. Sökt som en galning också men finner inte mycket här tyvärr.

[Asta]
0

Det är ju faktiskt ganska konstigt. Att du hittar recept där det ska användas, men att det inte finns någonstans att hitta!

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en utav dem. Men det fanns även ett bakverk som det ska vara i också.

[Asta]
0

Ja - jag betvivlar inte dugg att du hittar recept. Hittade också sådana på nätet.

Funderade dock på, har du hittat några recept som är nya?? Kanske det är något som inte finns längre under det namnet menar jag? Pyromanen här har ju inte heller bott i Danmark på länge. Om det finns något som heter så borde man ju hitta något på nätet. Eller hur?

Ska i alla fall bli spännande att se om någon av er hittar det.

[TrevorS]
0

Nu sökte jag på "fjärka" vet att det inte fanns på nätet för några år sedan när jag sökte. Hittade massor, vi säger det mycket därifrån jag kommer från början. Men ingen skrev det. Antar det kan vara något liknande eller kanske företaget inte hade så stor försäljning?

[TrevorS]
0

Kokboken är rätt gammal. Hittade en kopia av texten i kokboken här:

http://hem.passagen.se/seniorn1/Julkalender/xvegetar.htm

Skrev om receptet från kokboken här:

http://vegan.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2c266275-c378-49c1-8cb1-2cb83a26b929&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

receptet är ifrån 1974. Så det är inte så nytt.

pyromanen
0

I receptet #12 tycker jag det låter som det nöddeköd som jag först kopplade till, alltså typ "låtsaskött på burk" gjort på nötter. Det är ju inte omöjligt att flera såna "låtsaskött" av äldre modell har försvunnit/ konkurrerats ut av dethär svamp-låtsasköttet som blivit så stort senaste 10-15 åren.

[TrevorS]
0

#16. Du känner inte till något annat namn för det? Vore trevligt att testa. Har ätit nötter som man förvällt och hackat ner och fryst in. Som man sedan tar och steker, men antar inte detta är likt?

MonisN
0

#16 "Svamplåtsasköttet" är kanske quorn du menar? Det är gjort på nån slags svamp och används och smakar ganska likt kött. jag har bara provsmakat i affärerna men det är ganska okej faktiskt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

pyromanen
0

japp, menar quorn.  Har ätit en hel del sånt, tycker det är fullt ätligt men skulle inte laga det själv. Vill jag ha kött så äter jag bra och gott kött, vill jag inte ha kött finns det bra och goda grönsaker/baljväxter med mera, vill jag ha svamp så finns det i skogen (och i frysen).  Föredrar mindre processade råvaror och allra hälst egenproducerade.

Pehpsii
0

Jag bor ju tvärs över sundet, jag kan försöka komma ihåg att kika efter det nästa gång jag far över

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

DesK
0

#20 Ja gör gärna det, så vi får reda på hur det ligger till Glad

/Désirée

Pehpsii
0

Frågade dansken i huset och det är förvällda malda nötter där man häller av vätskan och så använder man "färsen" som blir över. Alltså färsen där är nøddekødet.

Han sa att om man gör mandelmjölk (kall a la rawfood) så är det själva massan som blir över när man silat av den.

Det finns med olika sorters nötter men vanligast är mandel.

Pehpsii
0

Han sa för övrigt att det inte finns på så många ställen längre vad han visste, men att hans mamma brukade köpa det i en affär med stort baksortiment.

[TrevorS]
0

Kanske får börja göra det själv istället låter inte svårt direkt. Skrattande Jag brukar göra nötmjölk hemma.

Pehpsii
0

Gör du den kall då? Eller det är kanske enda sättet man gör? Jag har bara gjort raw varianter (=

Han menade också på att det var ganska enkelt att fixa.

[TrevorS]
0

Ne det finns kall och kok. Skrattande