Äggfria Pannkakor
Bilder och recept får inte kopieras utan tillstånd från TrevorS
Älskar den här smeten, både goda att göra våfflor och pannkakor på men det är inte allt, det är knappt något fett i det heller och man behöver inte steka i fett heller eftersom det redan är fett i dem.
Pannkaksmet & våffelsmet
Ingredienser:
4 deciliter havre-/soja-mjölk (ibland brukar jag ta i 1 dl extra)
3,5 deciliter vetemjöl
2 teskedar bakpulver
1/2 teskedar salt
2 matskedar socker
2 matskedar olja (eller flytande mjölkfritt margarin)
Gör så här:
Värm upp stekpannan på spisen till medelvärme, blanda ihop alla ingredienser, häll ut en liten klick och se till att den täcker bottnen. Stek tills man ser att det börjar bli klart ute i kanterna, vänd på pannkakan och låt den andra sidan stekas tills den blir klar, cirka mindre än en minut på var sida brukar bli bra, testa först för bästa resultat.
Klart. Supergott med lite vegansk vispgrädde, Carlshamn har släppt en ny som är supergod, annars fungerar Soyatoo också bra. Även lite sylt kan vara gott ibland, jag brukar ha på hemmagjord marmelad. 
Man kan även ta bort sockret och vispa i lite tinad spenat , det är spännande med variationer, även testat att ha i tinad e blåbär och det brukar också bli gott, även rivit i limeskal och droppat i några droppar lime, men då brukar jag tillsätta 4 matskedar socker.
TrevorS du är suverän på att ta fram bra recept för dem som inte tål exempelvis ägg
Jag och säkert många andra uppskattar detta mycket 
/Désirée
#1. Jag har publicerat detta innan på allergi. Har fått mycket bra respons. En gammal kollega till mig har ett barn som inte tål ägg, hon tyckte det var så dyrt med färdig smet utan ägg. Hon älskar mitt recept. Man kan erästta 1/2 dl av mjölet med havre också.