Efterlyses - Polentarecept
Jag skulle vilja ha recept på polentabröd utan ägg och mjöl.
Någon?
Jag har något sånt recept men vet inte var. Ska försöka leta så snart mina bråkande ögon lugnat sig lite mer. Annars har vi ju en italienresenär här på sajten som kanske kan bidra med något recept 
/Désirée
#2. Det är inget akut. Ja italienresenären får gärna bidra med recept och gärna tips på resemål. 
Undrar om DesK menar mig
Jag känner mig i alla fall träffad
Polentabröd ja, det har jag bara bakat en gång med dåligt resultat. Så tyvärr kan jag int hjälpa dig. Tror det var Jan Hedhs recept.
Sen var det tips på resmål! Jag har varit på så många ställen och det är väldigt svårt att säga något som är bäst, fast Toscana är alltid Toscana. Norra och södra Italien är skillnad som natt och dag (nästan). På Sicilien har jag varit en gång, och dit skulle jag gärna återvända. Den lilla bergsbyn Taormina är väldigt vacker med utsikt över havet. Sen har vi ju Rom! Våren är nog den årstid som gäller där. Mestadels har jag varit i norra Italien runt Dolomiterna. Venedig är en turistfälla, men självklart roligt att ha sett. Men ta med stor plånbok! Ett glas vitt vin på Marcusplatsen kostar strax under 100-lappen
Jag kan hålla på i timmar, men det ska jag inte trötta ut er med
Den godaste pizzan jag ätit hittar man i Cortina i dom italienska alperna!
#4. Tråkigt att du fick dåligt resultat, men du kan inte länka till sidan, vet inte riktigt vem Han Hedhs är?
Toscana känner jag väl igen, men tror inte jag varit där någongång. Taormina kanske skulle vara något för mig, älskar utsikt över havet, underbart.
Pizzan är den på poenta? Ser väldigt god ut, älskar också roccola och maskrosblad, vad är det som är på pizzan? 
Receptet finns inte på någon sajt vad jag vet, jag har det i en bok. Ska skriva ner det.
Taormina är underbart vackert. Castelmola är en liten by ovanför Taormina som också är fantastiskt. Tyvärr kom jag aldrig dit. Googla på båda så kan du läsa om dem.
Pizzan är en traditionell pizza med durum mjöl i degen. Ovanpå är det tomat, parmaskinka, mozarella och ruccola. Ser kanske inte så märkvärdig ut, men smaken går inte att beskriva. Himmelskt god
Det går tyvärr inte att göra såna pizzor här, vi har helt enkelt inte samma förutsättningar, och ingredienserna smakar inte samma.
#6. Jag har alltid velat resa dit någongång. Ska ta och googla lite och läsa lite om det. Saker smakar olika beroende på vart man bor det håller jag med om. Har ätit indisk mat i sverige från en familj som lagade, fick sedan smaka med grejer de tog med sig från indien och det var en helt annan smak, trots att det var samma recept.
#7. Trodde att det var en bloggförfattare. Roligt att han håller på med choklad också. 
#8 Jag har ätit många "italienska glassar" i Sverige, men ingen kommer i närheten av den man köper i Italien. Vårar råvaror smakar helt annorlunda. Dessutom är gelato en helt annan sorts glass med annan temperatur och så vidare. Det är en hel vetenskap. Italiensk gelato är finare och godare än den vanliga glassen.
Jan Hedh är guru på många saker! En av hans chokladböcker används ofta i chokladutbildningar, en bok som tyvärr inte går att köpa i butik vad jag vet. I den finns mycket smarrigt
#9. Nu tål jag inte laktos, men kan tänka mig att det är annorlunda. Jag har ätit glass av getmjölk, det var faktiskt gott, plus att jag tål det. Dock väldigt dyrt men de säljer detta i en glassaffär i Östergötland någonstans, (Har för mig polkagrislandet, vad nu det egentligen heter).
Jo jag har faktiskt hört talas om honom när jag fick tänka lite. Såg honom i ett tv-program om lansering med en ny form av choklad.
Fick modifiera att recept, hittade flera recept med polentabröd som ser okey ut, men jag vill ha med jäst. De jag hittar med jäst inehåller mestandels ägg eller massor av vetemjöl.
Receptet som medföljer är recept på polentabitar som man äter istället för kött. Det är ju inte riktigt samma sak, men nu förstår jag varför jag hittar många recept där man ska koka polentan/majsmjölet. Ska bara hitta något bra som man kan modifiera om.
Polentabröd med bakpulver
Ingredienser:
1/2 deciliter sojagrädde
2 deciliter havremjölk/sojamjölk
3 1/2 deciliter majsmjöl/polentamjöl
3 matskedar socker
3 teskedar bakpulver
4 matskedar mjölkfritt margarin
1 teskedar salt
Gör så här:
Värm ugnen till 230 grader, blanda ihop alla torra ingredienser. Rör sedan ner alla blöta ingredienser och häll i muffinsformar och grädde i 10-15 minuter.
Jag fick ett annat recept som jag också modifierat lite så det passar bättre. Bara fundersam om det här kan fungera. Tänkte vänta tills jag får bakmaskinen innan jag testar då jag inte har råd att köpa majsmjöl igen förräns nästa månad.
Ingredienser:
5 deciliter majsmjöl
4 matskedar potatismjöl
1/4 jäst
5 matskedar olja
2 matskedar sirap
5 deciliter sojamjölk
2 teskedar äppelcidervinäger
1/2 tesked salt
Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader. Lös jästen i vattnet och blanda ner resten av alla ingredienserna. Blanda väl i någon minut gärna med visp. Häll i smörjd och bröad ungsform. Låt stå i 10-30 minuter. In i ugnen i 30-35 minuter
#12. Hittade ett annat recept, där står det att man ska vispa med elvisp i 7 minuter och låta jäsa i 1 timme. Får se får göra små bröd från början och testa.
Utan mjöl har jag inte något polentarecept, det låter som att det skulle bli väldigt tungt, med tanke på hur polenta är. Jag har Jan Hedhs bok men där är mjöl i det receptet.
För den som även kan tänka sig mjöl kan jag visa det här receptet som jag har tänkt försöka mig på någon gång.
Om jag minns rätt så blev polentabrödet ganska smuligt och kändes stabbigt och smakade lite gröt. Hoppas du lyckas bättre än jag om du provar!
#14. Ska kolla det receptet också. 
#15. Den brukar vara lite mjölig eller grötig beroende på om den är kokt och stekt eller kört i ugnen direkt. Man kan få bättre konsistens genom att ta bort lite av polenta/majsmjöl och ersätta detta med potatismjöl istället eller sojamjöl.