Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettglutenfria-recept
Läst 5865 ggr
Kalendula
2

Fattar inte så bra

jag har nyligen fått diagnosen glutenallergi, och har problem med att hitta gott bröd. Så jag försöker att baka själv. Ofta lyckas jag rätt bra. Men jag fattar hur degen/smeten ska vara. Just nu är jag inne på jyttemjöl som ger gott bröd. Men ibland blir degen för hård och ibland för lös….Obestämd

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MonisN
0

Jag kan tyvärr inget om hur man bakar med glutenfria produkter. Skulle du vilja tala om vad du gör degen av?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Haj Kalendula

Som Mona skrev, är det viktig att vi vet, vilka ingredienser degen har och hur du tillverkar degen. Har du ett recept som du följer? Kan du lägga in receptet här?

Jag har tidigare bakat glutenfritt bröd efter ett recept från en tysk bagarmästere. Hans dotter är glutenallergiker och han har utvecklat ett recept som han delade med sig av. Brödet var verkligen bra - tyckte jag.

Om du vill, då kan jag översätta receptet och lägga in här i forumet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Kalendula
0

Nja, det är så att jag köper ju det här glutenfria mjölet, och brödet blir inte gott. Sedan så fick jag tips om jyttemjöl som jag gjorde efter receptet på påsen. Det blev gott, men för "vitt" bröd. Jag har svårt för att gitta goda recept på lite mörkare bröd, samt kanelbullar, frallor och semlor.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

storost
0

Här hos ICA finns också Finax mjölblandningar för glutenfritt bröd, men alla sådana blandningar är ganska dyra.

min egen hemsida.

Kalendula
0

Ja, det är skitdyrt, så jag söker och letar samtidigt efter billigare allternativ. Helst naturligt glutenfria mjölblandningar.

storost
0

Har du möjlighet att mala majs, ris och sånt själv? Måste det vara en färdig blandning eller vill du blanda det själv?

Tyvärr har du inte svarat på min fråga i #2. Om du vill, då kan jag lägga in ett brödrecept för glutenfri bröd, men det är ingen färdig mjölblandning man använder till, men endå enkelt att baka. Det är mer ett mörk bröd med bra smak.

min egen hemsida.

Kalendula
0

storost: Oj, jag glömde att svara på den, Förlåt. Ja tack, jag skulle gärna vilja ha det receptet. Allt är välkommet. Skrattande

Hur gör man för att mala själv, måste man köpa någon slags kvarn eller så?

storost
0

Kalendula, nä innan du köper någonting till, prova först med matberedaren om du har en sånt eller med en mandel kvarn för de mjukare fröar och "glutenfri korn". I annanfall finns en stor del malen majs, ris, bovete och så vidare hos olika affärer.

OK, då lägger jag in recepter idag eller imorgon.

min egen hemsida.

storost
0

Nu finns det receptet inlagt.

min egen hemsida.

Kalendula
0

Kan man utesluta soyagranulatet, för min mamma tål inte det?

storost
0

Ja visst kan du det! Istället kan du ta 150 gram pumpakärnor eller 150 gram solroskärnor eller 150 gram cocosflingor eller 100 gram hela linfrö eller 200 gram malda nötter/mandlar eller 250 gram russin. Självklart kan du också blanda de ingredienser.

Prova dig fram lite.

Lycka till!Glad

min egen hemsida.

Kalendula
0

storost: Gudasskymning, tack så jättemycket! Skrattande

storost
0

Det är så lite så.Glad

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

Hur har det gått? Blivit några goda saftiga bröd?

Kalendula
0

Tack så mycket för att du undrade och frågade. Skrattande

Nej, för det visade sig att jag inte hade glutenallergi, utan diabetes. Men jag gör god glutenfri kaka och glass till min mamma som är extremt glutenallergisk.Flört

DesK
0

Kalendula lägg gärna in recepten här, men helst i egen tråd, då blir de mycket lättare att hitta Glad
Många diabetiker mår bra av att äta surdegsbröd Flört

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag håller med DesK lägg ut massor av recept. Skrattande Jordärtskocka och även en svamp (vad nu den heter, ska kolla upp) är bra att äta. Har kompisar som har fått diagnos och att de aldrig kan bli friska men har blivit friska i alla fall. De förbryllar läkare.

Kalendula
0

Men jag är inte alls orolig för min diabetes. Jag lever ungefär som vanligt, men har dragit ner på socker och snabba kolhydrater bara.

Tack så mycket för att ni bryr er om det, det värmde i mitt hjärta.Kyss

[TrevorS]
0

#18. Man ska vara snäll mot kroppen. Skrattande