Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettoff-topic
Läst 5424 ggr
MonisN
0

Sommarsverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har våren blivit sommar, så nu får ni gärna fylla på med era sommarbilder här!

Undrar om det är denna jag blivit allergisk motObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
0

Ampeljordgubbar, tål du det? Glad

Här kommer en lite egendomlig variant.

[Asta]
0

Kan det passa med en bild på mitt kryddland som är så grönt och överfullt allaredan.

MonisN
0

#1 Jag tål allt, fast i år har det visst blivit problem för mig med vissa pollen. Kanske är det gräset som blommar för jag blir kass när jag går ut på det, eller liggeri det och fotar makro!

#2 Härligt med eget kryddland! Själv har jag bara salvia i år, om nu inte persilja och dill i kruka kommer förstås. Det blev satt igår!

[Asta]
0

#3  Då kan jag rekommendera Salviapasta. Färsk salvia steks långsamt i ganska mycket smör. Blanda med nykokt pasta och så parmesan på. Enkelt och gott.

[TrevorS]
0

Jag vill också ha en trädgård så man kan odla kryddo. Just nu får man nöja sig med balkongen och några få kryddor, vi ha tyvärr inte så stor balkong.

[Asta]
0

Ja -det är väldigt trevligt. Vi använder mycket färska kryddor på sommaren.

DesK
0

#1 Ampeljordgubbar låter intressant, är de svårodlade?

#2 Vad har du för kryddor i ditt fina land? Jag håller ju på att göra en liten kryddrabatt.

#5 Balkong och fönster kan användas till många kryddor Glad

/Désirée

[Asta]
0

#7 - Oj det är ett gäng. Timjan, citrontimjan, krusmynta, citronmeliss, oregano, rosmarin, två sorters salvia, grönmynta, gräslök (fast har mer på ett annat ställe), fransk dragon och så ska jag stoppa ner en mejram också. Sedan har jag basilika i två krukor som får stå på kanten.

Kan inte svära på att alla sorterna kom med.

MonisN
0

#1 Ampeljordgubbar skulle jag velat haft! Såg det på tv för nån vecka sen, men nu är det nog för sent. Hoppas jag kommer ihåg det nästa sommar! Man kan även plantera smultron i amplarGlad

#4 Tack för tipset! Det ska jag prova när dom har växt till sig. Just nu blommar dom!

Det finns fler som gillar salvia!

MonisN
0

Ingen sommar utan en sväng på Smögens brygga. I lördags var det allt annat än sol, men det var just det vi var ute efter. Ja, jag vet, det låter konstigt, men när havet brusar och vågorna piskar upp på Bohusläns klippor och inte en turist i sikte, då är livet underbart. 

När huvudet var riktigt urblåst av den starka blåsten, och regnet gjort oss blöta, då smakade det gott med äkta smögenräkorTungan ute

Det är inte ofta man är ensam på Smögens brygga i mitten av juni!

zissi
0

Visst är det härligt med dessa ljusa sommarkvällar, både hunden och vi njuter. Klockan var nästan 21.00 när bilden togs häromkvällen i svärföräldrarnas stuga.

Min man upplyste mig nyss om att det är sommarsolståndet i morgon 21 juni. Snart vänder det - nej, det vill vi inte tänka på nu. Nu njuter vi bara så mycket vi kan, eller hur? Skrattande

storost
0

Sommar är tiden när djurungar kommer ut och visar sig.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
0

Nävorna har kommit igång. Kan konstatera att de är suveräna marktäckare. Där de växt till sigkommer inte kirskålen fram.

Vilken jättesöt ekorre!

MonisN
0

#12 Finfin Kurre!

#13 Bra tips! Här håller kirskålen på att ta över heltSkrikandes

MonisN
0

Vi har en stor bunke i trädgården som rymmer tre potatisplantor! Förra året var första gången jag experimenterade och satte ner några potatisar i krukor. Minns inte hur många jag fick nu, men goda var dom! I år har vi bara satt tre stycken, och häromdagen tittade dom upp. Minns inte vad det är för sort mer än att det är en fast potatis direkt från Ica!

[Asta]
0

Vi har inte planterat några potatisar i år, men vi upptäckte att det växte i potatislandet ändå. Där finns riktigt stora potatisplantor. Vi får väl se om det blir några potatisar under dem också.

MonisN
0

Jag skulle egentligen vilja odla lite kryddväxter i krukor, men jag kommer alltid på det för sent. Får se om jag sätter egen basilika under sommaren, tror det går att sätta hela året, eller har jag fel? Problemet är också att man ska ha någon som sköter det när man åker på semester. Därför måste jag begränsa mig med mitt odlande. Sen har vi alla sniglar. Jag har satt några solrosor av olika sort och hoppades att inte sniglarna skulle ge sig på dem, men det har de så klart gjortSkrikandes

[Asta]
0

Vi har tack och lov inte fått hit mördarsniglar ännu, kommer säkert vilken dag som helst.

Här har fåglarna sått en massa solrosor till mig och jag har låtit dem vara kvar på flera ställen. Hoppas på att de ska växa upp. Och så har jag satt någon lägre sort. Allting är så sent i år bara!

MonisN
0

Var glad att du inte har sniglarna, dom är ett gissel. Jag har gett upp kampen, orkar inte bry mig. När dom blir för många på kvällskvisten går jag hellre in om jag vill slippa dom. Solrosor är tacksamma därför satte jag några i år. Jag har också satt lite lupiner i smyg som jag hoppas kommer nästa år. Om några år har jag väl trädgården full och behöver inte bekymra mig över vad jag ska sätta, dom sprider sig säker även till grannenSkrattande

zissi
0

GLAD MIDSOMMAR!

DesK
0

Även jag önskar GLAD MIDSOMMAR! Skrattande

/Désirée

MonisN
0

Jag har inte så fina blommor att visa, men önskar alla en trevlig midsommar och hoppas ni får sol och värme, sill och färskpotatisGlad

DesK
0

Här är en närbild på en ros, det är visst fler än vi som uppskattar den Flört

/Désirée

storost
0

Trevlig midsommar!!

min egen hemsida.

DesK
0

Ingen svensk sommar utan det här Glad

/Désirée

zissi
0

Hoppas ni alla är mätta, glada och nöjda efter helgen Glad!

I kväll ska vi plocka av alla ampeljordgubbar som mognat över midsommarhelgen när vi var bortresta. Skörden blir större än jag hade tänkt mig i våra två amplar. Det klart det blir inte litervis Tungan ute men ändå. Det är första gången vi har jordgubbar på balkong så här och det kan rekommenderas för hela växten är vacker med blad, blommor och sen jordgubbarna i olika mognadsgrad. Kul att följa. Bra för oss som bor i lägenhet att kunna odla lite också.

Kortet är taget i går kväll.

[Asta]
0

#26  - det ser mumsigt ut! Själv går jag och väntar på att våra smultron ska börja mogna. Det är något visst med egen skörd.

DesK
0

#26 Ser jättefint ut Glad

Ampeljordgubbar skulle jag vilja testa nästa sommar. När  och var köper man dem?

/Désirée

zissi
0

Ampeljordgubbarna köpte vi i vår handelsträdgård i början på juni. Det var rätt stora exemplar vi hittade som redan blommade för fullt och flera revor var utväxta.

Jag är galen i knoppar av alla de slag. Tycker ibland de är finare än själva blomman. Lite galen är jag nog men det bjuder jag på Flört. Här några rosknoppar från pausen vid Saltå kvarn i helgen.

zissi
0

Javisst ja, en bild skulle det vara också Skäms.

Tror det är dags att sova Skrattande

[Asta]
0

Knoppar är fint. Blommor också. Jag köpte penséer i våras och jag tyckte de var så ynkliga och det blev så lite i krukan. Det gick över!

[Asta]
0

Slänger in en bild till. Nyomplanterade pelargoner i pelargontrappan. Längtar efter många blommor på dem nu.

[Asta]
0

Malvorna har kört igång. De är så himla vackra!

DesK
0

Å så vackra! Glad Är malvorna svårodlade? Eller törs jag ge mig på dem? Hur gör man?

/Désirée

[Asta]
0

De verkar var väldigt lättodlade. Första året vi bodde här köpte jag ett par plantor på Granngården, satte ner dem i marken och sedan dess bara växer de. Jag bara älskar dem.

DesK
0

Aha de är perenner då, eller?

/Désirée

[Asta]
0

Ja - de jag har är i alla fall. Fast de verkar vara lätta att fröföröka för jag har fått på ett ställe till.

MonisN
0

En vy från Hälsö i kvällssol.

DesK
0

Mona å så vackert1 Glad

Bor man granne med en gammal bergsmansgård, där det bedrivs naturskola, får man se sånt här Glad

/Désirée

MonisN
0

Tack Dessan!

Vad trevligt det är att se gamla höhässjor istället för dom där vita bonnäggen på åkrarnaGlad

DesK
0

Ja visst är det trevligt Glad Bonnäggen hum vi kallar dem Marschmallows Flört

/Désirée

MonisN
0

Häromdagen såg jag fyrkantiga ägg, eller marschmallowsFörvånad

MonisN
0

När vallmon blommat färdigt finns det massor av frön att ta vara på. Jag tycker faktiskt att frökapslarna är vackrare än själva blomman. Dessa frön är tingade av en viss sajtvärdFlört

DesK
0

Det är väl mig du menar Flört Jippie nästa sommar får jag vallmo i trädgården Glad Ja frökapslarna är också vackra.

/Désirée

zissi
0

Jag älskar också frökapslar, speciellt vallmons Skrattande.

Här kommer några bilder från vår Gotlandssemester. Det var 18 år sedan vi var där senast. Ett kärt återseende.

Stenmurar, havet, väderkvarnar, den speciella floran, vildkaniner, får, medeltidsmarknad, lammafton, gammaldags kaffekalas, Stora Karlsö, gamla fina stenkyrkor, rauker och inte minst alla fina solnedgångar är lite av det vi njutit av under våra 14 dagar på ön.

zissi
0

Sista kvällen på ön Gråter, men det var faktiskt riktigt skönt att komma hem sen, trots allt Glad.

Hoppas ni andra här haft en skön sommar också!

MonisN
0

#45 Välkommen tillbaka till bagerietFlört

Jo tack, sommaren har varit bra. har hunnit med både Italien och Norge.

Fina bilder från Gotland zissi. Jag skulle väldigt gärna vilja åka dit, har aldrig varit där. Det står på min todo lista över resor!

Här är en bild från Norge!

zissi
0

Så vacker bild MonaGlad. Norge är ju så vackert. Nästa år kan vi få hyra en stuga av bekantas bakanta i närheten av Arjeplog och då kanske det kan passa och ta Norge i hemväg.

Geiranger, Gudbrandsdalen, Trollstigen med mera besåg vi för cirka trettio år sedan. Tyckte då det var otroligt vackert.

(Hur kan det komma sig att det var så länge sedan, känns nästan som i går. Vart tar tiden vägen? Fyllde år i går så nu känner jag mig lite äldre ett tag igen tills jag får vänja mig vid den nya åldern Flört.)

DesK
0

Zissi grattis i efterskott Skrattande Jag fyllde också år igår Glad Fick ett stativ till min lilla kamera av döttrarna Glad

Bidrar med en bild på vår gamling Todd som sökt sig in i skuggan.

/Désirée

storost
0

Grattis i efterskott till er två. Fina bilder har ni lagt upp. Vi har varit hela sommaren hemma och pysslat lite omkring huset.

min egen hemsida.

MonisN
0

#48 Grattis zissi! Jag vägrar att vänja mig vid ny ålder efter 50Obestämd

Visst är Norge vackert. Världens vackraste land enlig många, även enligt mig. Alla platser du nämner har jag varit på massor av gånger och jag lovar det ser likadant ut fortfarande förutom att vägarna har blivit bättre. Nu hittar man sällan stora trafikerade fjällvägar av grus till exempel. Du får ta dig en tur dit igen och uppleva gamla minnenFlört

zissi
0

Tack snälla ni Glad och grattis önskar jag dig Désirée också i efterskott!

Hur är det nu, du är ett år yngre än jag va?

DesK
0

Tack tack Glad Hum ser så ut om man tittar på våra personliga sidor Glad Vi kom att snacka om det svenska sommarvädret och av någon anledning upplever jag att det vanligen är vackert väder på min födelsedag. Vad säger du om det Zissi?

/Désirée

zissi
0

Det kan nog stämma. Det jag tänkt på är att det känns så väl att rötmånaden slutar vid fyllandet. Luften blir oftast mycket friskare och man blir inte så klibbig så fort man gör något.

DesK
0

Ja det stämmer också luften blir klarare och något svalare Glad

/Désirée

MonisN
0

Häromdagen var jag ute i svampskogen. I år är det verkligen gott om svamp. Jag hade förstås med mig kameran så det blev många svampbilder på alla möjliga sorter. Den är plockade jag såklart inte, men den är fin att titta påGlad

zissi
0

Vi har nu varit ute i skogen cirka fyra timmar i det otroligt vackra augustivädret. Tog med oss resterna av gårdagskvällens varma smörgåstårta och lite frukt. Så skönt och gott! SkrattandeTungan ute

Vi hittade lite kantareller, några bleka taggsvampar och en fin Karl-Johan. Det blir lagom till en svampstuvning till kvällens varma mackor åt oss två. Skulle vilja lära mig några fler sorter och jag såg att naturskyddsföreningen har en svampexkursion om några veckor här i samhället, så kanske man skulle försöka hänga på där.

Det vi inte räknade med att vi skulle hitta så mycket av var lingon. Vi gick på en gammal skogsväg och bara intill vägkanten hittade vi 4 liter. Vi hade ju inte planerat att plocka lingon så vi fick ta en vanlig ICA-kasse att plocka i, men det gick bra. De var så torra och fina.

DesK
0

#57 Låter härligt och lingon är ju så användbart och gott Glad
Du har väl sett att det nu finns en sajt om Svamp här inom iFokus?

/Désirée

Gnidde
0

#43 Är dom vallmofröna användbara i baket????Skrattande

Hälsningar Gnidde.

MonisN
0

#59 jag har faktiskt undrat samma sak. Dom är mindre än dom man köper, så det skulle vara roligt att veta. Undra vilken blomma dom stora blå fröna kommer ifrån? Någon som vet?