Receptförslag?
Hej alla otroligt duktiga brödbakare!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag ska iväg i 4 dagar på medeltidslajv och har av någon anledning tagit på mig att baka surdegsbrödet vi ska äta. Men problemet är att jag har aldrig bakat det förut och är inte så där superduktig på att baka bröd heller egentligen..
Min grund: (använde rågsikt, för det var vad som fanns hemma)
Dag 1:
1 deciliter vatten, cirka 40 grader
1 deciliter grovt rågmjöl
Dag 4:
1 liter vatten, cirka 40 grader
1 liter grovt rågmjöl
Tillagning
Dag 1: Blanda vatten och rågmjöl i en rostfri bunke på 3-4 liter. Täck den väl med en ren handduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i 3 dygn.
Dag 2-3: Rör om varje dag!
Dag 4: Tillsätt vatten och mjöl till den deg som stått. Rör ihop allt till en lös deg, som får stå 1 dygn i rumstemperatur.
Dag 5: Nu är degen färdig. Dela upp den i 10 burkar eller plastpåsar. Frys in 9 och baka på den 10:e.
Degen kan frysförvaras i cirka 1 år eller i kylskåp cirka 5 dygn. Ta fram den djupfrysta surdegen i tid före nästa bak - helst kvällen innan - så att den hinner tina och bli rumsvarm.
Ny surdeg: Tina upp degen helt och hållet och tillsätt vatten och rågmjöl som dag 4 och låt det stå 1 dygn.
Till sist: Tillsätt cirka 1 ½ deciliter surdeg per liter degvätska i dina matbrödsrecept och resultatet blir ett gott, fylligt och hållbart bröd som inte smular. Det går även bra att använda surdegen till vitt matbröd.
Någon som har något förslag? Vi har många kinkiga människor i gruppen som inte äter om det är för mörkt eller har musiga frön och sånt i sig. Men jag hade i alla fall tänkt göra en limpa eller två av Eriks surdegsbröd.
Vi kommer behöva 10 limpor, både frukostvarianter och sådana som är goda till grytor, så all hjälp mottages med största tacksamhet 
Beträffande din surdeg som du förvarar i frysen, rekommenderar jag dig att läsa artikeln Olika sätt att förvara surdeg. Det är inte många som förvarar surdeg i frysen, bland annat därför att den förlorar för mycket i jäskraft på det sättet. Vill man förvara surdeg en längre tid utan att mata den rekommenderar jag torkning av en aktiv surdeg.
I gruppen 02. Surdegsbröd hittar du en hel del recept på surdegsbröd av varierande karaktär. Surdegsbröd på vete och lite råg ger ett ljust och bra bröd men jag tror inte att man bakade så ljusa bröd på medeltiden. Sannolikt bakade man nog snarare grovt rågbröd liknande detta bröd
/Désirée

Tack för ditt svar 
Ang att förvara i frysen tror jag inte det kommer bli något problem eftersom jag ska baka runt 10 limpor så det mesta kommer nog gå åt… Det som blir kvar borde man nog kunna förvara i kylen och mata lite nu och då. Eller hur?
Ja, jag vet att man inte bakade ljusa bröd på medeltiden, men ibland får man kompromissa lite när 90% av gruppen vägrar äta mörkt bröd. 
Så lite så 
Det är mycket bättre att förvara surdeg i kylen och mata den ungefär en gång i veckan. Kika gärna på MonisNs tråd "Så gör jag min surdegsgrund" där skriver Mona också om hur hon gör när hon matar sin surdegsgrund och i tråden finns också flera tips 
/Désirée