Ölbröd - Recept
Har du inte provat att använda öl som degspad så gör det! Det blir gott och mustigt. Ju mörkare öl desto mer smak.
4 deciliter fint rågmjöl
1 liter vetemjöl cirka
50 gram jäst
2 teskedar salt
0.5 deciliter brödsirap
33 centiliter öl, gärna porter
1,5 deciliter mjölk
0.5 matsked pomeransskal malda
Blanda mjölsorterna och saltet i degbunken, spar lite av vetemjölet till utbakningen.
Smula ner gästen och pomeransskalen och blanda.
Tillsätt öl, mjölk och sirap och blanda till en mjuk men inte kladdig deg, eventuellt kan du tillsätta lite mer vetemjöl.
Jäs degen övertäckt med plast cirka en till 2 timmar, det tar olika lång tid beroende av hur varmt du har i köket.
Ta upp degen och knåda den lätt, forma 2 limpor och lägg på bakduk eller papper på plåt.
Låt jäsa 30 till 45 minuter.
Grädda i 175 grader i cirka 50 minuter.
Låt svalna på galler inlindade i bakduk.
Har du svårt att veta när brödet är färdiggräddat, ta en lång steknål eller ett tunnt grillspett stick in det från kortsidan av brödet. Om stickan är torr när du drar ut den är brödet färdigt.
Du kan naturligtvis byta ut råg- och vetemjöl mot rågsikt.
/Désirée

Spännande med öl i bröd, det är kul att prova nya saker och detta blir en nyhet. Pomeransskal är nåt jag inte gillar funderar på att ta anis och fänkål istället.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Det går säkert bra att ta anis och fänkål istället för poerans 
/Désirée
Låter som ett bra recept! Men ska det vara vit baksirap eller brödsirap? Antar att det ska vara brödsirap
Ett enklare sätt att se exakt när brödet är klart är att använda stektermometern.
Stick in stektermometern när brödet börjar bli klart när innertemperaturen är runt +94-96 grader så är brödet perfekt med de mjölsorter som är i detta bröd. (med grövre mjölsorter är en innertemperatur på runt +96-98 lagom)
Aj då MonisN, klart det ska vara brödsirap 
Jag ändrar det i receptet 
/Désirée

Om man är vegan/laktosintolerant kan man använda rismjölk istället, blev jättebra!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#4 Bra tips att använda stektermometer 
# 6 Ja det är också ett bra tips, man kan även byta ut mjölken mot vatten eller bara använda öl och eventuellt tillsätta en gnutta olja
Mjölken är här mest till för att man ska få en mjukare brödskorpa.
/Désirée

#7 Just rismjölk använder jag när jag bakar (istället för soja eller havre varianter) för jag tycker det blir saftigare då.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/