Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 1878 ggr
DesK
2010-07-26 12:50
0

Våra baktips

Alla har vi väl något knep som vi tycker funkar bra när vi bakar. Nu tänker jag att det skulle vara roligt att samla alla våra tips, knep och råd i denna tråd. När vi har fått in lagom många tips gör jag kanske en artikel om alla våra tips.

TrevorS har skrivit några tips i tråden TIPS! Bröa och Jäsning

Vilka är dina bästa tips och knep för att lyckas med baket?

/Désirée

[TrevorS]
2010-07-26 14:30
0

Jag har en grej som hållt med från mormors tid när man knådar med elvisp eller ska öppna en konervburk, använd en fuktig trasa under så flyger inte bunken eller repar inte konservburken arbetsytan/diskbänken.

[TrevorS]
2010-07-26 14:34
0

Kom på en grej till för att se om brödet är klart, knacka på det så ska det låta ihåligt, gäller stora bröd.

Blanda vatten, jästen och 1 msk socker och låta stå i 10 minuter innan man blandar ner mjölet och övriga ingredienser för att få igång jäsningen fortare, så blir brödet mer fluffigare.

MonisN
2010-07-26 15:41
0

Igår när jag gjorde levaindeg hade jag för första gången i kolsyrevatten, och det kan jag verkligen rekommendera! Vilka härliga STORA och luftiga bröd det blev.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
2010-07-31 16:31
0

Jag kom på ett till knep jag har, blanda i halva mängden mjöl först och ta lite åt gången och baka in. Då blir det inte lika tungt att börja knåda och så får man inte i förmycket mjöl. Skrattande

MonisN
2010-07-31 18:27
0

Det bästa är ju om allt mjöl är i på en gång eftersom glutentrådarna annars inte hinner utvecklas, men är man nöd och tvungen att ha i mer mjöl så får man tulla på den regeln. Om jag provar nya recept tar jag alltid i mindre mjöl i börjar för att inte få en för hård deg.

#4 Knådar du för hand?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
2010-07-31 18:47
0

#5. Jag har alltid bakat på detta vis, inte tänkt på det du säger. Men jag har ingen våg, annars var jag lite petig och skulle väga mjölet förr.

Jo jag knådar för hand, har en knådtillsats till en maskin men blir avundsjuk när den får göra det roliga. Annars blir det maskinen som gör brödet, inte jag.