Bakpaus
Jag har inte bakat bröd på flera veckor nu när det varit semester. Jag har till och med köpt bröd ett par gånger
Men nu har jag äntligen satt igång surdegen, så ikväll blir det baka av! Att äta köpebröd funkar bara inte för mig längre mer än då nöden kräver det.
Är det kräset? Hur ofta köper ni andra bröd?

Jag köper ALDRIG matbröd. Till och med min hund vägrar att äta annat än det som Jag bakat, så Jag vet inte vad som finns i `köpebröd´men nå´t skumt är det i alla fall.
Igår rörde Jag ihop 1/3 paket jäst och kolsyrat vatten+ Vetemjöl-special,durumvete, polenta, linfrö, solrosfö pumpafrö och lite salt och lite gul kryddmix som innehåller torkade morötter, palsternacka, dill, selleri, lök och några andra torkade grönsaker, och som fick jäsa cirka 1 timme. Bakade ut till 1 bröd som jäste under tiden som ugnen värmdes till 225 grader. Sedan snittade jag brödet och så gräddade jag brödet i mitten av ugnen 25 minuter SUPERGOTT!
4 deciliter kolsyrat vatten resten av ingredienserna är på ´en höft´. 

Det är ju konserveringsmedel i många och en del E-nummer och mjukmedel och diverse annat jox. Jag köper aldrig bröd som ligger i plastpåse utan det blir från den "färskbakade" hyllan, men det spelar ingen roll, det smakar ändå konstigt.
Bra Sören att du påminde mig om bubbelvattnet! Det ska jag prova i kväll på mina vanliga levainlimpor
Hehe! Då har vi liknande bak på gång då! Mina får jäsa i kylen tills i morgon
Det ser ut som mina limpor funderar på att jäsa ur skåpet. Jösses vilken fart jag fick på suren idag. Tog tre matskedar av äpplevildjästen blandat med vatten. Den blandningen sätter nog fart på det mesta