Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 6397 ggr
[TrevorS]
0

Världens bästa hamburgarbröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hamburgarbröd

Ingredienser:
11-13 deciliter vetemjöl
1 påse torrjäst
2 matskedar olja
5 deciliter vatten
1 matsked socker
1 tesked salt
 sesamfrön

Gör så här:
Blanda salt, socker och olja och rör runt, tillsätt sedan vattnet och rör runt, tillsätt torrjäst och tillslut mjöl och knåda i cirka 15 minuter tills degen är smidig och låt den jäsa i 40 minuter.  dela upp till 20-25 delar (lagom bitar, tänk på att de jäser) och låt dem jäsa i cirka en timme. (Man kan även värma upp ugnen till 50° och sedan låta dem stå på eftervärmen, se till att du lagt dem på en ugnsform men inget av plast). Gör en liten skåra runt alla brödskivorna och badda på lite lätt vatten på allihopa eller med en pensel och häll över fröna (detta gör att de lättare fastnar.) Värm upp ugnen till 225° och låt dem stå där i 10-15 minuter tills de är klara.

[TrevorS]
0

Vill påpeka att det är brödbilden från min blogg metrobloggen.se/ekorre fast manipulerad. Vart inte så bra kvalitet men är heller ingen höjdare på photoshop.

DesK
0

Bra recept och bilden är också fin. Photoshop kan jag ingenting om, men våra vänner MonisN och Storost kanske kan tipsa dig hur man fixar till en bild. Annars finns också kategorin "Fotografera mat - ej kritik" inne på foto om du vill ha lite mer tips om hur man fotar mat Glad

/Désirée

storost
0

Jag har inte Photoshop, men arbetar med GIMP.

När du har ljuset från baksidan av fotoobjektet, då är det bra att ha en ljuskälla eller blixt frammifrån. Då blir objektet ljusare och det går bättre att  förändra med något program. En annan möjlighet är att hålla en vit kartong bredvid dig mot objektet. Den reflekterar solljuset och ger en naturlig bild.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Vilket proffsigt bröd! Jag hade aldrig tippat att de var hembakat. Vad duktig du är på att få till formen. Du borde göra en guide och visa ossFlört Själva hamburgaren ser också väldigt god ut.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

#4. Själva bröder är äkta. Jag fick faktiskt låna en hamburgarbrödsform eller vad man nu ska kalla det för.

MonisN
0

Hur ser en hamburgerbrödform ut? Jag är ju prylsamlare av bakgrejer så en sån är jag givetvis intresserad av att köpaSkrattande Fast jag gissar att det bara är proffsbagare som kan handla såna via sina grossister.

Jag var på genomresa i italienska Cortina för ett par veckor sedan, och där finns en underbar affär med köksprylar som inte går att köpa i svenska affärer. Där har jag bland annat köpt mina zestjärn (finns numera även i svenska affärer), och där fick jag i år tag på en riktigt snittkniv till bröd som bagarna använder. Den kostade bara 15 kronor! Jag köpte också en ananasskärare som skär ut både stocken och skalet samtidigt. Superduper grejer som man givetvis måste haFlört

[TrevorS]
0

Man lägger degen på bottnen som är lite djup sedan är taket ovan platt så när den rest sig halva kör man in den i ugnen så blir den platt.

Den är köpt i Göteborg på Lagerhouse.

MonisN
0

Hum, jag fattar inte riktigt, men nästa gång jag går till Lagerhouse ska jag kika efter dem.

[TrevorS]
0

#8. Svårt att förklara också. Men jag tror man förstår när man ser den. Annars kan man fråga. Vet inte om alla Lagerhouse har den eller om de har kvar den i över huvud taget. Men den fanns förra året när jag var där.

MonisN
0

Du kanske inte har möjlighet, men om du har det så ta en bild och visa ossFlört

[TrevorS]
0

Jag har tyvärr inte formen kvar men ska googla lite senare. Skrattande