Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 2873 ggr
[TrevorS]
0

Tips på dekoration!

Jag älskar att dekorera mat och bröd när jag nu inte är allt för lat. Något jag brukar göra när jag gör brödbullar, stansar jag ut degen med pepparkaksformar efter första jäsningen. Har även gjort egna formar, hittade flera stycken runda på IKEA, bara att böja.

Även tips om man bakar vanligt stort bröd, bara spara lite av degen och pressa ut den i formen. Ta lite vatten på brödet och fäst fast den. Blir mycket roligare bröd när det blir klart.

Tänkte lägga upp bild men måste först hitta sladden till min gamla kamera.

DesK
0

Moderator edit: Jag ändrade rubriken, hoppas att du inte tar illa upp.

Vilka bra tips på hur man kan göra även vardagsbröd lite roligare och /eller snyggare Glad Återkom gärna med bild när du har hittat någon.

/Désirée

[TrevorS]
0

#1, Absolut ingen fara, passar bättre. Skrattande

Jag ska bara leta fram formarna så får jag ta och knäppa några nya fotografier.

MonisN
0

Bra tips! Vill man ha en trevlig form på kuvertbröd när man har gäster kan man använda sig av till exempel hjärtformar, det ser trevligt utGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

Ja det är också fint att göra efteråt, jag gjorde små snittar på detta vis. Fick även ett tips att man kan köpa sand och lerformar och använda till matlagning (nyköpta förståss och inte använda till sand).

MonisN
0

Jag menade att forma degen till små hjärtan innan man gräddar dem, men givetvis kan man forma dem även efteråt om man vill göra snittar. Att baka små bröd i små lerkrukor är också fint, fast jag har aldrig gjort det, men varje gång jag ser bilder på såna krukbröd blir jag sugen på att baka dem. Tänk dig små örtbröd i dessa krukor! Mums vad gottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.