Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 2848 ggr
Mitralis
0

Baka i järnspis?

Är det någon som har provat att baka i en gammal hederlig järnspis som man eldar i?

Vad bakade du? Hur gjorde du? Och viktigast av allt, blev det bra?Glad

DesK
0

När stormen Gudrun dragit fram över södra Sverige  (jag bodde i de drabbade trakterna då och vi var utan ström i cirka en vecka) Bakade jag matbröd i vedspisen och det gick ganska bra. Först eldade jag ugnen så att den blev riktigt varm, sedan ställde jag in plåten med brödet på och eldade bara försiktigt med små pinnar en stund, sedan lät jag brödet stå inne ungefär lika länge till utan att elda. Jag gjorde även någon potatisgratäng på ungefär samma sätt.

/Désirée

Mitralis
0

Låter gott! Tungan ute Har du några recept och tider som du vill dela med dig av?Glad Snurrade du på plåten nånting? Tänker att det blir varmast mot där man eldarObestämd

DesK
0

Efter halva tiden snurrade jag runt plåten ett halft varv. Det brödet jag gjorde då kan jag lägga in receptet till i egen tråd.

/Désirée

Mitralis
0

#3 Låter bra det Glad

DesK
0

Nu finns recept på Vardagsbröd här. Eftersom ugnen i en vedspis är rätt liten bör man göra en halv sats av den degen Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag har bakat i eldspis förut men jag gjorde alltid små bullar eller stekte brödet. Men det blir självklart mycket godare än när man gör i vanlig ugn. Glad