Blåbärspaj
Bilden tillhör TrevorS på iFokus.se och får inte kopieras eller användas utan tillstånd av TrevorS
Ingredienser:
125 gram margarin
2 deciliter vetemjöl
1 deciliter havregryn
1 deciliter socker
1 teskedar vaniljsocker
3-4 deciliter blåbär (eller ett 225 g paket)
Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C. Blanda sedan ihop vetemjöl, havregryn, socker och vanlijsocker i en bunke. Tärna margarinet och finfördela den med en gaffel eller fingrarna. Smörj en pajform och fördela blåbären, sockra eventuellt med lite florsocker eller vanligt socker. Smula sedan över degblandningen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
TIPS! För att få fastare paj kan man blanda ner lite potatismjöl bland bären. Man kan även ersätta lite av bären med andra bär eller frukt som man tycker om.
orginalreceptet på www.metrobloggen.se/ekorre
Tack för receptet TrevorS! Ser väldigt gott ut. Blåbärspaj med grädde, glass eller vaniljsås är en av mina favoriter.
#1. vaniljsås är underbart gott till blåbärspaj, även vaniljglass. 
Jag blev riktigt frestad nu…
Men jag ska försöka hålla mig på låg nivå med kalorierna fram till semester. Dessutom finns det jordgubbstårta kvar sen igår
#3. Tårta va gott. 
Smulpaj brukar det bli här också emellanåt. Fast någon gång varje sommar ska det vara en riktig finsk blåbärskaka också. Här blev det rabarberpaj med maräng på midsommarafton. De tog hutlösa priser för jordgubbarna här och vi tyckte det blev löjligt dyrt så vi skördade våra små rabarber och gjorde en paj istället.
Asta vill du avslöja receptet på din finska blåbärskaka?
TrevorS din blåbärspaj ska jag göra så snart det finns mogna blåbär här 
/Désirée
Receptet finns faktiskt på min hemsida. Så det är bara att kika där, på Finsk blåbärskaka. Det går bra att göra vilken vetedeg man vill, ta den som man vet att man brukar lyckas med.
Det är alltså egentligen bara en vetedegsbotten med blåbärsröra ovanpå. MYCKET blåbär. Den här jag ätit varje sommar i hela mitt liv. Vi säger alltid att det inte varit sommar om man inte ätit blåbärskaka minst en gång. Och efter första gången så säger mamma alltid att nu är det sommar i år också.

Vad god den finska blåbärskakan ser ut. Kan jag baka till mina vänner.