Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 5032 ggr
Tangotime
0

Blir för kompakt?

Nu har jag bakat filmjölksbröd och det blir väldigt kompakt i mitten. Ska det vara så eller har jag tagit ut brödet för tidigt?

[Asta]
0

Jag bakar inte filmjölksbröd längre eftersom jag får halsbränna av dem, men jag kan inte minnas annat än att de var likadana rakt igenom så jag tror att du skulle ha haft dem inne lite längre.

storost
0

Jag tror att brödet jäste för kort tid innan du bakade det. Tyvärr har jag inte hittat receptet, så jag vet inte vilken jäsningsmedel (surdeg, jäst eller bakpulver) finns i brödet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
0

Filmjölksbröd använder du bikarbonat i så det jäser man inte alls.

DesK
0

Jag skulle tro att du har tagit ut brödet för tidigt ur ugnen. En annan orsak till problemet kan vara om du har använt för mycket grova ingredienser.

/Désirée

Tangotime
0

Ja det är bikarbnat i så det har jag inte jäst. Jag har ju blandat i russin och solrosfrön. Det står inte i reseptet. Ska jag ta lite mer filmjölk då eller lite mindre mjöl? Det blev sjukt gott i alla fall! Provade att baka två bröd på jordgubbsfil i går morse. Det smakar inte jordgubb men det gav en annan smak än om man har vanlig fil!

[Asta]
0

Jag tror att du först ska testa att ha det lite längre i ugnen helt enkelt.

Det är ju i en form så skulle du bli rädd att det blir bränt ovanpå lägger du en bit folie där. Jag tycker själv det är lite svårt ibland med formbröd. Vet faktiskt inte hur det är med brödtemperatur på filmjölksbröd. Är det någon som vet? Jag menar man kanske mäta innertemperaturen på brödet.

[TrevorS]
0

#5. Kan jag få kolla på receptet? Publicera gärna det här. Skrattande

Tangotime
0

3½ deciliter vetemjöl special fullkorn.

3 deciliter grahamsmjöl

1½ tesked bikarbonat

3/4 deciliter mörk sirap

1 tesked salt

3½ deciliter filmjölk.

40-45 minuter längst ner i ugnen 175 grader.

Men nu bakade jag i går igen och då blandade jag i 1 deciliter russin och 1 deciliter solrosfrön. Och tog bara vetemjöl och inte så mycket som det skulle vara. Det blev KANON luftigt och JÄTTE gott!