Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 2399 ggr
[TrevorS]
2010-06-12 14:59
0

Blåbärsbröd - recept

cirka 10 deciliter vetemjöl
4 deciliter vatten
1 deciliter frysta eller färska blåbär
50 gram jäst
2 matskedar olja
1 tesked socker
1 tesked salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 50°C. Smula ner jästen i 1 deciliter vatten. Mixa sedan tinade eller färska blåbär med resten av vattnet till en puré och blanda ner i jästblandningen. Rör sedan ner salt och olja. Blanda ner mjöl och knåda tills degen blir fin och smidig. Stäng av ugnen och ställ in formen och låt den jäsa i 30-40 minuter.

Ta ut degen och värm upp ugnen till 200°C och grädda den i cirka 45 minuter.

Det blir en spännande färg och gott bröd på det här. Glömde att fotografera men om någon bakar detta lägg gärna upp en bild.

DesK
2010-06-16 12:39
0

Kan tänka mig att det blir spännande färg på blåbärsbröd. När blåbären mognar här ska jag plocka och testa att baka brödet Glad Om man tillsätter lite kardemumma eller vaniljsocker och ökar på mängden socker lite så tror jag att man får ett gott kaffebröd Tungan ute Blåbär är ju både gott och nyttigt Glad

/Désirée

[TrevorS]
2010-06-16 15:47
0

#1. Ja det är riktigt gott och nyttigt. Detta bröd blir mer sött än vad man tror. Kaffebröd skulle jag nog vilja kalla det för, passar bra till kaffe eller the. Jag brukar plocka the i skogen tillsammans med en kompis i Göteborg. Kan gå i timmar, jag har fortfarande kvar lite från förras ommaren som vi plockade.

Brukar köpa lakrisgrenar (vad nu de egentligen heter vet jag inte, det ser ut som vanliga pinnar men smakar lakris). Jag brukar koka the av dem också. Brödet passar utmärkt till dem. Även till blåbärsthe. Skrattande