Kastilianskt bröd - recept
500 gram vetemjöl
10 gram salt
15 gram jäst
2 deciliter ljummet vatten
olivolja till pensling
Sikta mjölet direkt på bakbordet och gör en grop i mitten.
Tillsätt saltet och smula ner jästen och häll i vattnet.
Knåda till en slät deg.
Låt jäsa till dubbel storlek.
Forma degen till ett runt bröd.
Lägg den på en oljad plåt och pensla med olivolja.
Grädda i 200 grader i cirka 25 minuter, tills brödet är guldgult.
Receptkälla: Culinaria España, Spanska specialiteter
/Désirée
Här ska det bakas idag. Ska ut och köpa lite mjöl först. 
Det skall provas nästa gång jag bakar.
Hälsningar Gnidde.
Hur har det gått? Blev det något bakat för er? Jag är ju nyfiken!
Själv har jag ägnat helgen åt att fixa i trädgården och vi har även hunnit med lite i tjejernas hus. Så ugnen har vilat, inget bak alls här.
/Désirée
#3. Hemma hos mig och min sambo blev det inte bröd. Men vi bakade något på mjöl, nämnligen seitan (det har inget med satan att göra). Man tvättar ur stärkelsen och får då kvar rent gluten som har en gummikonsistens. Den kan man grilla och äta istället för kyckling.
#4 Nu hänger jag inte med! Tvättar man mjölet?

#5 Ja, vegetarianer brukar göra sånt för att få en köttersättning istället för tofu eller quorn.
Vänliga hälsningar Stephan
Hur tvättar man mjöl så det inte rinner bort alltihop?

Jaha, man tvättar en färdig deg! Låter inte gott, men det kanske det är.

Det finns LCHF-bröd som är gjord med gluten. Gluten kan man också köpa färdigt, men det är för dyrt för att använda det som seitan - det är billigare med att tvätta degen själv.
Gott och gott. Det är i varje fall en alternativ för vegetarianer.
Vetemjöl spceial innehåller extra vetegluten för kakor eller bröd maffigare (om jag förstått det rätt?).
Här är några recept från min blogg:
Seitan på ren veteglutenpulver
Seitan som görs med stärkelsen i
Mjöl kan man använda till mycket. Jag gjorde förr målafärg med vetemjöl, karamellfärg. Idag blev det brödet från detta recept ovan, Kastilianskt bröd. Det blev riktigt gott. 
Har nu provat men ej smakat på brödet. För att få ihop det fick jag med hustruns hjälp öka vattenmängden med cirka 1½ deciliter, sedan blev det ett runt bröd. det luktar gott får prova till frukost i morgonbitti.
Jag undrar om det inte fattas något i receptet??
Hälsningar Gnidde.
Gnidde jag har dubbelkollat i boken, men där står inga fler ingredienser. Vad tror du fattas? (Jag har inte själv bakat detta bröd ännu)
/Désirée
Efersom jag fick tillsätta mer vätska. Min deg vart från början som smulig och gick inte att få ihop till någon form av rund bulle hur mycket jag än knådade den (för hand). Hustrun kom och tittade konstaterade att det måste till mer vätska så därför ökade vi mängden vatten. Men står det i boka så är det väl rätt och handhavandefel av lärlingen. Ha en bra de(a)g 
Hälsningar Gnidde.
Okej men då tror jag att det är mer sannolikt att tryckfelsnisse varit i farten i boka! 
/Désirée
#14. Det varierar också mycket på mjöl och mjöl. Jag brukar köpa ett billigt mjöl det är lättare så jag måste oftast tillsätta mer mjöl. Sedan ett annat brukar jag få använda mindre av.
Provsmakat i dag till frukost. det smakade rätt gott det var kompakt och lite smuligt, men enligt hustrun var det ej utjäst ordentligt kan det ha varit för lite jäst (bara 15gr) och vatten. Eller låta det jäsa längre tid.
Hälsningar Gnidde.
Jag tyckte det blev helt perfekt efter att följt receptet. Hade i för sig i 25 gram jäst.